به گزارش کارنا، از روز اول آبان ماه و با ارائه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ به مجلس، نمایندگان هر روز به بررسی بخشهایی از این لایحه دست میزنند. با اینکه مسعود پزشکیان در دوران کاندیداتوری خود قول داده بود که از افزایش نرخ بنزین اجتناب خواهد کرد، بحثهایی که در هفتههای گذشته شکل گرفت این شائبه را تقویت کرد که شاید دولت میخواهد از این قول خود منصرف شود و نرخ بنزین را افزایش دهد.
با این حال مجلس خیال همه را راحت کرد. علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس به گرانی بنزین رای نخواهند داد و اگر دولت بخواهد اجرایی کند باید به سران قوا ببرند. با فرش اینکه بنزین گران نخواهد شد، اما همچنان ناترازی انرژی از چالشهای پیشروی جدی اقتصاد ایران است.
علی قنبری، عضو هیات علمی دانضشگاه تربیت مدرس درباره چالش ناترازی در کشور به خبرآنلاین گفت: «ناترازی مشکل یک یا دو بخش اقتصاد ما نیست؛ بلکه در بخشهای مختلف مانند پول، ارز و انرژی کشور دچار ناترازیهای گسترده و گاه حیرت انگیز شده است.»
او ادامه داد: «از جمله مهمترین ناترازیها، ناترازیهای مالی و بودجهای هستند که هر ساله خود را در چارچوب کسری بودجههای چند صد هزار میلیارد تومانی نشان میدهد. از قضا انواع بررسیها هم نشان میدهند که عامل اصلی تورم در کشور کسری بودجهای است که از طریق روشهای پولی تامین میشود. متعاقب این اقدامات و پولی شدن کسری بودجه، تورم کشور هم به شکلی فزاینده رشد خواهد کرد.»
معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی، در پاسخ به اینکه اگر قیمت بنزین افزایش یابد و به حدود ۸ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر لیتر گران شود، مشکلات فعلی مرتفع میشوند، هشدار داد: «این انتظار از نظر من خام اندیشانه است. بارها نرخ بنزین افزایش یافته ولی ناترازیها (مگر برای چند ماه و در کوتاه مدت) هیچ گاه نه تنها کاهش نیافته بلکه هر بار بیشتر میشود. درنتیجه من فکر میکنم اشتباه بزرگی است اگر دولت چهاردهم دست به افزایش قیمت بنزین بزند.»
وی درباره چرایی بی اثر بودن ابزار قیمتی در رفع ناترازی انرژی تصریح کرد: «ابزارهایی، چون قیمت در یک اقتصاد رقابتی و بازاری که بهرهوری کافی دارد میتواند اثرات مهمی برای مصرف و تقاضای موجود بگذارد. ولی وقتی بازار مانند بازار موجود در ایران، ناکارآمد است، امکان ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از طریق ابزارهای مالوف و مرسوم هم از بین میرود.»
منبع:خبرآنلاین
ارسال نظر