به گزارش کارنا، زمزمههای پرداخت الکترونیک کرایه در تاکسیها از دهه ۸۰ آغاز شد؛ در این راستا طرح پرداخت الکترونیک کرایه در ناوگان حمل و نقل عمومی از سال ۱۳۸۵ مطرح شد و تلاش بر این بود تا شهروندان با سهولت و به شیوههای مختلف پرداخت خود را انجام دهند تا مشکل پول خرد و کرایه نقدی در سامانه تاکسیرانی برطرف شود، اما حقیقتاً با وجود اقدامات جسته گریختهای که در این زمینه صورت گرفت، شیوع کرونا بود که پرداخت الکترونیک کرایه را سرعت قابل توجهی بخشید.
با شیوع ویروس کرونا و تاکیدات ستاد مقابله با کرونا، موضوع پرداخت الکترونیک در بسیاری از شهرها در دستور کار شهرداریها قرار گرفت و پرداخت الکترونیک در بسیاری از شهرها اجرایی شد؛ بنابراین اگر زمانی پرداخت الکترونیک کرایه، رویایی بیش نبود اکنون به روش آشنا و رایجی میان بسیاری از تاکسیرانها و مسافران آنها تبدیل شده است، اما مدیریت شهری تهران در تلاش است که این روش رونق بیشتری داشته باشد و به نوعی فراگیر شود.
در این راستا شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران از اجرای طرح تشویقی پرداخت الکترونیک خبر داد و اعلام کرد: در طرح مذکور که با هدف ترویج فرهنگ پرداخت الکترونیکی و تشویق شهروندان به استفاده از دروازه پرداخت الکترونیکی به مرحله اجرا درآمده است، تاکسیرانهایی که بیشترین تراکنش پرداخت در قالب لاگ هوشمند را ثبت کنند، شناسایی خواهند شد.
وی اظهار کرد:بر این اساس به ۴۰۰ تاکسیران که مسافرانشان بیشترین پرداخت الکترونیکی هوشمند کرایه (QR کد) با اپلیکیشن شهرزاد را در پایان هر ماه ثبت کرده باشند، بسته تشویقی اهدای لاستیک خودرو تعلق خواهد گرفت که این حمایتها در سال آینده بهصورت فصلی انجام خواهد شد.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در ادامه گفت: پس از پایان هر دوره لیست برندگان در کمیته فنی مشخص و اسامی اعلام خواهد شد.
مالکی گفت: هوشمندسازی و برنامهریزی هدفمند شبکه تاکسیرانی از جمله مهمترین رویکردهای سازمان در دوره جدید مدیریت شهری است و بر این اساس طرحی با نام «لاگ هوشمند» ویژه شناسایی ناوگان فعال در جهت افزایش سطح خدمات مناسب به شهروندان پایتخت آغاز شده است.
منبع: تسنیم
ارسال نظر