به گزارش کارنا، یک فعال صنعت قطعه سازی سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر توقف عرضه ارز نیما و تحمیل ارز توافقی به تولیدکنندگان را چالش جدی در مسیر تولید قطعات و خودرو عنوان کرد.
محسن رزمخواه با اشاره به حذف ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی اظهار داشت: علیرغم اینکه پس از افزایش قیمت خودرو انتظار میرفت شرایط در صنعت قطعه سازی و خودروسازی بهبود پیدا کند، اما سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر توقف عرضه ارز نیما و تحمیل ارز توافقی به تولیدکنندگان اثر افزایش قیمتها را از بین برده و واحدهای تولیدی را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این، با روی کار آمدن ترامپ و تحریمهای مجدد از سوی آمریکا، تولیدکنندگان برای ایفای تعهدات خود به مشتریان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
این فعال صنعت قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار کارنا درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان پس از به روز رسانی قیمت خودروهای داخلی بیان کرد: متاسفانه نه تنها تغییری در پرداخت مطالبات زنجیره تامین حاصل نشده بلکه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور وضعیت تولید در کشور را دشوار کرده و تغییر و تحولات در آینده را در هالهای از ابهام قرار داده است.
رزمخواه رقم مطالبات قطعه سازان را بیش از ۱۰۰ همت عنوان و بیان کرد: بسیاری از قطعه سازان کوچک به سبب رقم بسیار سنگین بدهی خودروساز و عدم دریافت به موقع مطالبات خود در آستانه تعطیلی قرار دارند.
وی تصریح کرد: مادامی که قیمت خودرو به صورت دستوری و توسط دولت تعیین میشود با بحران تولید در صنایع قطعه سازی و خودروسازی مواجه خواهیم بود.
این فعال صنعت قطعه سازی قطعی برق را از دیگر چالشها در صنعت قطعه سازی برشمرد و اذعان داشت: قطعا تداوم قطعی گاز و برق شهرکهای صنعتی، توقف خطوط تولید، بحران تولید و تاخیر در تعهدات کارخانجات به مشتریان را به همراه خواهد داشت.
رزمخواه در پایان یادآور شد: قطعه سازان در کنار مشکلات گذشته از قبیل کمبود نقدینگی، عدم پرداخت به موقع مطالبات و تحریمها که تامین مواد اولیه برای آنها را با مشکل مواجه کرده است اکنون در شرایط بسیار دشواری به سر میبرند و قطعا با ادامه وضعیت فعلی ناچار به تعطیلی و توقف فعالیت خود خواهند شد.
ارسال نظر