۰۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۸

۷ آپشن جذاب در خودرو‌های وارداتی

۷ آپشن جذاب در خودرو‌های وارداتی
اگر خودرو‌های وارداتی که در دو، سه سال گذشته از سد گمرک عبور کردند را زیرذره‌بین ببریم به امکانات رفاهی می‌رسیم که حداقل در خودرو‌های داخلی با آنها رو‌به‌رو نشدیم
کد خبر: ۱۷۶۴۸

به گزارش کارنا، اگر خودرو‌های وارداتی که در دو، سه سال گذشته از سد گمرک عبور کردند را زیرذره‌بین ببریم به امکانات رفاهی می‌رسیم که حداقل در خودرو‌های داخلی با آنها رو‌به‌رو نشدیم.

فولکس واگن آی‌دی یونیکس یکی از آپشنال‌ترین خودرو‌های وارداتی در ایران است. برخلاف اغلب محصولات وارداتی تویوتا و نیسان، با آپشن‌هایی فراتر از خودرو‌های داخلی و مونتاژی به کشور آمده و بیشتر از هر چیز دیگری به‌خاطر هدآپ دیسپلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 هدآپ دیسپلی تقریبا تمام داده‌ها و اطلاعات موردنیاز راننده را روی شیشه جلو به‌نمایش می‌گذارد. اگر خودرو‌های وارداتی که در دو سه سال گذشته از سد گمرک عبور کردند را زیرذره‌بین ببریم به امکانات رفاهی می‌رسیم که حداقل در خودرو‌های داخلی با آنها ملاقات نکردیم.

یک| کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل معمولی در برخی از خودرو‌های داخلی مثل دناپلاس اتوماتیک آپشنال وجود دارد، اما نسخه تطبیقی این آپشن را در یکسری از خودرو‌های وارداتی پیدا می‌کنیم.

کروز کنترل تطبیقی کمک می‌کند سرعت خودرو دقیقا مطابق خودرو رو‌به‌رو تنظیم شود. این آپشن بیشتر از هر جای دیگری در ترافیک‌های طولانی به‌چشم می‌آید. حفظ خودکار فاصله یا همان کروز کنترل تطبیقی با استفاده سنسور‌های مخصوص در خودرو برقرار می‌شود.

دو| سیستم تشخیص خستگی راننده

سیستم تشخیص خستگی راننده به‌اختصار DAA نام دارد. نحوه فعال شدن سیستم تشخیص خستگی راننده نیز با نظارت بر رفتار راننده و الگو‌های حرکتی خودر است و خواب‌آلودگی یا حتی علائم خستگی راننده را نشان می‌دهد.

دوربین‌ها رفتار راننده را طبق سیستم حرکات سر یا حتی پلک زدن رصد می‌کنند و نهایتا درصورت شناسایی نشانه‌های خستگی، سیستم از راه پیام لرزشی یا ایجاد صدا به راننده هشدار می‌دهد.

سه| اتوپارک

اتوپارک بین خودرو‌های ایرانی فقط در طراحی ری‌را مشاهده می‌شود، اما قبل از اینکه شاسی‌بلند جنجالی ایران‌خودرو به اتوپارک مجهز شود، این آپشن را در خودرو‌های وارداتی دیده بودیم.

اتوپارک به دوشکل خودکار و نیمه خودکار عمل می‌کند. سنسور‌ها و دوربین‌ها در شیوه کار اتوپارک نقش‌آفرینی می‌کنند تا عملیاتی که برای خیلی‌ها به ویژه موقع پارک دوبل به سختی انجام می‌شود، مشقتی نداشته باشد.

چهار| رادار تابلو‌خوان

رادار تابلوخوان به اسم Traffic Sign Recognition یکی از سیستم‌ها یا آپشن‌های ایمنی خودرو قلمداد می‌شود. به کمک این سیستم همه‌جور تابلو راهنمایی و رانندگی در مسیر خودرو رصد می‌شود و اطلاعات روی تابلو به کمک نمایشگر یا حتی هدآپ دیسپلی دراختیار راننده قرار می‌گیرد.

نحوه عملکرد رادار تابلوخوان به شکلی است که دوربین‌های نصب شده جلوی خودرو، جاده و تابلو‌ها را اسکن می‌کنند و سیستم جداگانه‌ای کار پردازش داده‌ها را برعهده می‌گیرد.

پنج| هشدار صوتی عابر پیاده

خودرو‌های برقی صدا ندارند. نعمت بزرگی است، اما همین مولفه می‌تواند حداقل برای عابرین پیاده خطر داشته باشد. در قدم اول سنسور‌ها وجود عابرین یا حتی موانع را تشخیص می‌دهند.

پردازنده‌ها، داده‌ها را تحلیل و فاصله عابر یا حتی دوچرخه‌سوار را محاسبه می‌کنند. به‌گزارش فرارو؛ در کمترین زمان ممکن، حضور عابر یا هر چیز دیگری به راننده اطلاع داده می‌شود و اگر واکنشی از سوی راننده دیده نشود، سیستم به‌شکل خودکار وارد عمل خواهد شد. وجود هشدار صوتی عابر پیاده برای خودرو‌های برقی الزامی است.

شش| ترمز اضطراری اتوماتیک AEB

سیستم ترمز اضطراری AEB آپشن جدیدی نیست و تقریبا از یک دهه قبل در خیلی از کشور‌ها جزو آپشن‌های اجباری بوده است. حالا خودرو‌های وارداتی که در یکی دو سال اخیر پا به ایران گذاشتند، به سیستم ترمز اضطراری AEB مجهز هستند.

تشخیص سنسور‌ها و رادار‌ها موقع خطر برخورد با عابرپیاده، حیوانات یا هر مانعی دیگری از جلو، منجر به ارسال هشدار به راننده می‌شود. اگر راننده توجهی به هشدار نداشته باشد، سیستم ترمز اضطراری AEB به‌شکل اتومات وارد عمل می‌شود.

هفت| هدآپ دیسپلی

هدآپ دیسپلی اطلاعات اولیه و مورد نیاز راننده را روی شیشه جلو نمایش می‌دهد. به‌کمک هدآپ دیسپلی راننده نیازی به نگاه کردن به نمایشگر داشبورد یا گوشی همراه ندارد و اطلاعاتی مثل سرعت و دستور‌های مسیریابی را در میدان دید مشاهده می‌کند.

فولکس واگن آی‌دی یونیکس که یکی از خودرو‌های فول‌آپشن در ایران حساب می‌شود به هدآپ دیسپلی مجهز است.

منبع:فرارو

ارسال نظر