به گزارش کارنا، ۲۴ آذرماه بود که با تصمیم بانک مرکزی ارز نیمایی حذف و ارز توافقی جایگزین آن شد؛ تصمیمی که صنایع مختلف کشور از جمله صنعت قطعه سازی و خودرو را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
به گفته فعالان صنعت قطعه سازی و خودروسازی، اولین تاثیر حذف ارز نیمایی و جایگزینی ارز توافقی بر صنعت خودرو، خنثی سازی اثر افزایش قیمت میانگین ۳۰ درصدی خودروهای داخلی است چراکه با حذف ارز نیما، قطعه سازان و خودروسازان ناچارند ملزومات تولید را با ارزی گرانتر تامین کنند، در نتیجه با افزایش هزینههای تولید مواجه خواهند شد.
امیرحسین جلالی، نایب رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو تهران ضمن اشاره به اینکه حذف ارز نیمایی، اثر اصلاح ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی را از بین خواهد برد، اظهار داشت: حذف ارز نیمایی ممکن است در ابتدا برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با مصائبی همراه باشد، اما در بلندمدت حذف رانت از صنایع بزرگ از جمله صنعت خودرو را به دنبال خواهد داشت.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا حذف ارز نیمایی را اقدامی سنجیده از سوی بانک مرکزی عنوان و بیان کرد: حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز علاوه بر کاهش رانت و ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور موجب باقی ماندن صنعتگران توانمند در عرصه تولید و حذف واسطه گرانی که از ارز نیمایی در جهت سوداگری استفاده میکردند، خواهد شد؛ لذا امیدواریم این سیاست از سوی بانک مرکزی استمرار پیدا کند.
نایب رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو تهران درباره تاثیر حذف ارز نیمایی بر افزایش قیمت قطعات و خودرو اذعان داشت: به هر حال طبیعی است با حذف ارز نیما و تغییر پایه پولی کشور شاهد افزایش قیمت انواع کالاها از جمله خودرو باشیم، اما اثرات مثبت آن نیز به تدریج بر اقتصاد نمایان خواهد شد.
ارسال نظر