
به گزارش کارنا، اسقاط خودروهای فرسوده یکی از راهکارهای موثر و اقتصادی برای مدیریت مصرف سوخت و کنترل آلودگی هوا در کلان شهرها است.
پس از سال ۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد، فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده در کشور با رکود مواجه شده و این روند با آغاز تحریمها و ممنوعیت واردات خودرو شدت گرفت.
اما با رشد تیراژ تولید خودرو و آزادسازی واردات خودرو در خردادماه ۱۴۰۱ از سوی مجلس، شرایط تغییر و در نهایت با تصویب ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر الزام تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به پرداخت یک و نیم درصد از قیمت وسیله نقلیه به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه در صورت نبود گواهی در سامانه اسقاط و اجرای این قانون از سال ۱۴۰۲ و همچنین واگذاری اسقاط خودروهای فرسوده از وزارت راه به سازمان گسترش و نوسازی (زیرمجموعه وزارت صمت) و تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به عنوان متولی این حوزه، اسقاط خودروهای فرسوده رونق و ۷۲ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ از رده خارج شد.
از آنجا که اسقاط وسایل نقلیه فرسوده نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات جادهای دارد، درباره مزایای اقتصادی و زیستمحیطی طرح اسقاط خودروهای فرسوده با محمدحسین گودرزی، رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور به گفتگو پرداختیم که از نظر میگذرد.
گودرزی با اشاره به اینکه با رونق اسقاط خودروهای فرسوده از سال گذشته، مراکز اسقاط خودرو که پیشتر به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل شده بودند، مجدد فعال شدند، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو در سطح کشور وجود دارد که ۳۰ تا ۴۰ نفر به طور مستقیم و بیش از۲۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در هر یک از مراکز فعالیت دارند؛ لذا یکی از مزایای اسقاط خودرو رشد اشتغال زایی در کشور است.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: علاوه بر این، خروج خودروهای فرسوده به دلیل نقشی که در بهبود مبلمان شهری، کاهش کشتارهای جادهای و از همه مهمتر کاهش آلودگی هوا دارند، با منافع بسیاری برای دولت، مردم و مراکز اسقاط همراه خواهند بود.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان از از اسقاط خودروهای فرسوده در جهت کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و امنیت جادهها بهره برد، گفت: با توجه به تردد بیش از ۲ میلیون خودرو فرسوده در کشور و مصرف بی رویه سوخت این خودروها، قطعا جمع آوری آنها موجب صرفهجویی در پرداخت یارانه سوخت و افزایش درآمدهای دولت خواهد شد. کمااینکه دولت سال گذشته از محل اسقاط ۷۲هزار و ۲۲۸دستگاه خودروی فرسوده، ۱۵۲میلیون و ۶۵هزار و ۳۶۰دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفهجویی کرده است.
گودرزی با اعلام اینکه حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در ده ماهه امسال از رده خارج شده است، بیان کرد: اگرچه طبق هدف گذاری ستاد نوسازی ناوگان باید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری از رده خارج شود، اما خوشبختانه با واگذاری اسقاط خودروهای فرسوده از وزارت راه به وزارت صمت و تشکیل ستاد نوسازی ناوگان و همکاری این ستاد با مراکز اسقاط، خروج خودروهای فرسوده رشد بسیار خوبی را تجربه کرده و قطعا با ادامه این روند، رکورد اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۹۳ که دوران طلایی اسقاط بود، شکسته خواهد شد.
ارسال نظر