
به گزارش کارنا، خودرو از آن دسته کالاهایی است که در اغلب کشورهای جهان بهعنوان کالای مصرفی تلقی میشود، اما در ایران به سبب قیمت گذاری دستوری خودرو و تورمی که طی سالهای گذشته ایجاد شده، از کالای مصرفی به سرمایهای تبدیل شده است.
اما بازار خودرو در نیمه دوم امسال شرایطی جدید را تجربه کرد، به طوری که بازار خودرو که در سالهای گذشته همواره متاثر از رفتار بازار ارز و انتظارات تورمی بود، مسیر خود را از بازار ارز جدا کرد.
حالا به نظر میرسد با جدایی مسیر بازار خودرو از نرخ ارز، خودرو نیز از کالای سرمایهای خارج شده و کمتر مصرف کنندهای با هدف سرمایه گذاری، خودرو خریداری میکند.
کاظم محمدی نیکخواه درباره وضعیت فعلی بازار خودرو اظهار داشت: شرایط در بازار خودرو نسبت به هفتههای گذشته تغییر چندانی نداشته و برخلاف گذشته که قیمت خودرو در بازار متاثر از نرخ دلار بود، اکنون قیمت خودرو متناسب با جهش نرخ ارز افزایش پیدا نکرده است.
وی مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت خودرو در بازار را به ترتیب عرضه و تقاضا و نرخ ارز برشمرد و بیان کرد: خوشبختانه با خروج خودرو از کالای سرمایهای و کاهش فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار آزاد شاهد حذف تقاضای کاذب و عدم تاثیری قیمتها از نرخ ارز در بازار هستیم.
این فعال بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: در سالهای گذشته اختلاف فاحش قیمت خودرو در کارخانه و بازار، خودرو را به کالای سرمایهای تبدیل کرده بود و اغلب مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به خرید خودرو میکردند، اما با افزایش قیمت کارخانهای خودرو این شکاف قیمتی کاهش پیدا کرده و خودرو از کالای سرمایهای به مصرفی تبدیل شده است.
محمدی نیکخواه درباره آخرین وضعیت بازار خودروهای وارداتی عنوان کرد: عرضه خودروهای مدل صفر ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ بیش از تقاضای موجود در کف بازار است و قطعا این وضعیت در ماههای آینده نیز بدتر خواهد شد.
ارسال نظر