به گزارش کارنا، یکی از دلایلی که خودروسازان داخلی را به واردات قطعات از خارج ترغیب میکرد، قیمت پایین قطعات وارداتی با استفاده از ارز نیمایی بود، اما به نظر میرسد با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی شاهد کاهش حجم واردات قطعات از سوی خودروسازان بزرگ کشور و به تبع افزایش شدید قیمت خودرو در سال آینده خواهیم بود.
اگرچه اتخاذ این سیاست و کاهش واردات قطعات به نفع قطعهسازان داخلی است، اما قطعه سازان نیز بخشی از مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج تامین میکنند و حذف ارز نیمایی میتواند برای آنها نیز گران تمام شود.
سعید صبوری، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه ارز نیمایی حذف نشده بلکه قیمت آن افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: بانک مرکزی هدف از حذف ارز نیمایی را تک نرخی شدن ارز عنوان میکند، در حالی که زمانی میتوان مدعی حذف ارز نیمایی شد که ارزی مرجع برای مبادلات تجاری در کشور تعریف شده باشد.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به اینکه نرخ ارز نیمایی هم اکنون ۶۵ هزار تومان و ارز آزاد ۸۲ هزار تومان است، تصریح کرد: بنابراین نه تنها ارز تک نرخی نشده بلکه نرخ ارز از ۴۵ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و ارز ۲۸ هزار تومانی نیز به کالاهای اساسی اختصاص پیدا میکند؛ بنابراین اتخاذ این سیاست نه تنها تاثیر مثبتی بر حذف رانت از بازار ارز نخواهد داشت بلکه موجب تورم و بی ارزشتر شدن پول ملی خواهد شد.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور درباره نقش حذف ارز نیمایی بر صنعت قطعه و خودروسازی اذعان داشت: قاعدتا تولیدکنندگان قطعات و خودرو برای خرید از خارج با ارز آزاد باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و تاوان این افزایش قیمت را مردم خواهند داد.
صبوری در پایان تاکید کرد: افزایش نرخ ارز نیمایی به منزله خالی کردن جیب مردم است و به گرانی انواع کالاها از جمله قطعات و خودرو منجر خواهد شد.
ارسال نظر