۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
اختصاصی
نارضایتی تاکسیرانان تهرانی از افزایش تردد خودروهای پلاک شهرستان
شنبه هفته جاری بود که شورای شهر تهران مصوبه‌ای را مبنی بر اینکه «خودرو‌های پلاک شهرستان از سال آینده نمی‌توانند بیش از ۷ روز در تهران تردد کنند» و در صورت تردد باید عوارض بیشتری را پرداخت کنند، تصویب کرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۲

به گزارش کارنا، شنبه هفته جاری بود که شورای شهر تهران مصوبه‌ای را مبنی بر اینکه «خودرو‌های پلاک شهرستان از سال آینده نمی‌توانند بیش از ۷ روز در تهران تردد کنند» و در صورت تردد باید عوارض بیشتری را پرداخت کنند، تصویب کرد.

اما رأی مثبت اعضای شورای شهر تهران به این مصوبه و انتشار این خبر در فضای مجازی با واکنش وزیر کشور همراه شد.

بنا بر اظهارات وزیر کشور این مصوبه مشکل ترافیکی و آلودگی هوا را حل نمی‌کند و ذهن فورا به این سمت می‌رود که این یک بخش درآمدزاست و ربطی به موضوعات اجتماعی مثل آلودگی هوا یا موضوعاتی مثل انضباط ترافیکی ندارد.

درباره اظهارات وزیر کشور با پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:
سروری با اشاره به نقش وزارت کشور در ارتقای جایگاه شورای شهرعنوان کرد: از آنجا که ارتباط شورا‌ها با دولت عمدتا از طریق وزارت کشور است، می‌بایست طی نشستی با وزیر محترم کشور ادله، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در رابطه با تردد خودرو‌های پلاک شهرستان مطرح کرده و به جمع بندی صحیحی در این زمینه برسیم.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه جزئیات این مصوبه به درستی به وزیر محترم کشور منتقل نشده و موضوع آنطور که ایشان مطرح کردند نیست، اظهار داشت: هدف شورای شهر از تصویب این مصوبه به هیچ عنوان درآمدزایی نبوده چراکه درآمد حاصل از عوارض تردد خودرو‌های پلاک شهرستان در مقابل بودجه ۲۲۵ همتی شهرداری تهران رقمی ناچیز است.

وی در واکنش به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه نباید در تردد مردم محدودیت ایجاد کرد، بیان کرد: شهرداری تهران از سال‌ها پیش به منظور حفظ سلامت مردم و جلوگیری از ترافیک‌های سنگین در تهران با اجرای طرح زوج و فرد و طرح محدوده ترافیکی چنین محدودیت‌هایی را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده و شهروندان در روز‌های خاصی قادر به استفاده از تمام ظرفیت شهر نیستند.

نائب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیک نه تنها با انتقادی از سوی وزارت کشور همراه نبوده بلکه مورد تصویب هیئت تطبیق فرمانداری نیز قرار گرفته و بودجه آن نیز هر سال در شورای شهر تصویب می‌شود.

سروری با بیان اینکه اختیارات شورای شهر ایجاب می‌کند که با هدف حفظ سلامت و آرامش شهروندان در بخش‌هایی از شهر محدودیت ایجاد کنیم، تاکید کرد: شهرداری‌ها به منظور حفظ رفاه و آرامش شهروندان مجبور به ایجاد محدودیت در حوزه‌های مختلف شهری هستند.

وی با اعلام اینکه حدود یک سوم خودرو‌های عبوری در تهران، پلاک شهرستان هستند، یادآور شد: در حال حاضر ۲۸.۷ درصد خودرو‌های عبوری در تهران، پلاک شهرستان می‌باشند و این آمار نگران کننده است.

نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خودرو‌های پلاک شهرستان نیز شامل دو دسته می‌باشند، افزود: یک بخش خودرو‌هایی هستند که برای دیدن اقوام و بستگان و یا به سبب پایتخت بودن تهران و انجام امور اداری در تهران تردد می‌کنند و عده‌ای نیز به دلیل ایجاد شغل برای خود به تهران مهاجرت کرده اند.

سروری با بیان اینکه هدف شورای شهر از این مصوبه، نظارت هوشمند و جلوگیری از تردد خودرو‌هایی که برای کار به تهران مهاجرت کرده اند، است، تصریح کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی مردم و تقاضای جدی شغل در تهران موجب افزایش تردد خودرو‌های پلاک شهرستان در پایتخت شده و با ادامه این وضعیت قطعا شاهد افزایش عبور و مرور خودرو‌های پلاک شهرستان در تهران خواهیم بود؛ همان طور که در گذشته نقطه پیک ترافیک در تهران در ساعات خاص و خیابان‌های اصلی بود، اما در حال حاضر تقریباً در همه ساعات و خیایان‌های فرعی شاهد ترافیک سنگین در سطح شهرهستیم.

وی با اشاره به اینکه تردد خودرو‌های پلاک شهرستان موجب گله مندی افراد شریفی مانند رانندگان تاکسی که محل زندگی آنها در تهران است و از این طریق کسب درآمد می‌کنند، شده است، ادامه داد: از آنجا که اغلب مسافران تاکسی توسط تاکسی‌های اینترنتی و خودرو‌های پلاک شهرستان بلعیده شده و عرضه هر روز بیشتر از تقاضا شده است، تاکسیرانان به نقطه بیکاری رسیده و پرداخت هزینه‌های سنگین خودرو، اجاره بها و هزینه‌های معیشتی شرایط برای آنها را دشوار کرده و متاسفانه پاسخی برای تاکسیرانان تهرانی نداریم.

نائب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امید شهروندان از جمله رانندگان تاکسی به سازمان حامی خود یعنی شهرداری تهران است، عنوان کرد: در واقع با این اقدام تردد خودرو‌های شهرستانی به تهران را ممنوع و محدود نکردیم بلکه به منظور ایجاد بازدارندگی ضریب ۱.۵ درصد را برای ورود این خودرو‌ها به محدوده ترافیکی در نظر گرفته ایم و به نوعی هشدار داده ایم که ادامه این وضعیت برای پایتخت امکان پذیر نیست چراکه با ادامه این وضعیت، تهران در آینده نزدیک به پارکینگ ثابت تبدیل خواهد شد.

سروری تاکید کرد: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید تدابیر اساسی را برای رفع این عارضه که هر روز مشکلاتی را برای پایتخت ایجاد می‌کند، اتخاذ کنند چراکه خودرو‌های پلاک شهرستان عموما در تهران سکونت نداشته و در خودرو‌های خود استراحت می‌کنند و چنین مواردی با چالش‌هایی برای شهروندان تهرانی همراه خواهد بود.

وی یادآور شد: استاندار تهران نیز که از سوی وزیر محترم کشور به انتصاب رسیده اند نیز در جلسه‌ای با شورای شهر، نسبت به افزایش تردد خودرو‌های پلاک شهرستان در تهران هشدار داده و ابراز نگرانی کردند.

نائب رئیس شورای شهر تهران، پایتخت را شهری دو وجهی عنوان و خاطرنشان کرد: تهران هم شهر شهروندان تهرانی و هم پایتخت کشور است. از این رو دولت و شورای شهر به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی باید دغدغه عوارضی را که پایتخت برای شهروندان ایجاد میکند، داشته باشند.

سروری با بیان اینکه گناه شهروندان تهرانی چیست که در پایتخت زندگی می‌کنند، تصریح کرد: چرا همه عوارض پایتخت، مالیات و هزینه‌ها و آسیب‌هایی که از این جهت به شهر وارد می‌شود را شهروندان تهرانی باید پرداخت کنند؟

وی اضافه کرد: متاسفانه شهروندان تهرانی هم عوارض سکونت و تردد خود در تهران و هم عوارض خدماتی که شهروندان غیرتهرانی از آن استفاده می‌کنند را پرداخت می‌کنند و از این جهت متحمل پرداخت عوارض سنگین و خسارت‌های ناشی از آن شده اند.

نائب رئیس شورای شهر تهران در پایان خواستار انتقال پایتخت از تهران شد و بیان کرد: مسئولیت پایتخت با دولت است و لذا دولت موظف است از محل عوارضی که پایتخت برای تهران ایجاد می‌کند مطالبات شهرداری تهران را پرداخت کند.

ارسال نظر