به گزارش کارنا، با افزایش سطح آلودگی هوا و همچنین افزایش بی رویه مصرف سوخت در کشور، تولید خودروهای هیبریدی به ویژه از نوع غیرپلاگین در راستای بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی به یک ضرورت در کشور تبدیل شده است.
ناگفته پیداست که روند جایگزینی خودروهای هیبریدی با خودروهای بنزینی با عمق ساخت داخل نیازمند حمایت دولت و نهادهای سیاست گذار است، چراکه خودروسازان داخلی با توجه به محدویت منابع مالی خود بدون پشتیبانی دولت قادر به توسعه هیبریدیها نخواهند بود.
از آنجایی که خودروهای هیبریدی دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی هستند به تبع از هزینه و قیمت تمام شده بالاتری نیز برخوردار خواهند بود، در نتیجه به منظور کاهش هزینههای تولید و عمق ساخت داخل خودروهای هیبریدی لازم است دولت با تخصیص منابع ارزی و ریالی برای واردات قطعات، اعطای تسهیلات هدفمند و مشوقهای مالیاتی، خودروسازان داخلی را در تحقق این مهم یاری کند.
ولی الله بیاتی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید خودروهای هیبریدی به واسطه نقشی که در کاهش آلایندگی و مصرف سوخت دارند از ضروریات کشور است، عنوان کرد: در شرایطی که دنیا با سرعت در حال حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی است، کشور ما از این قافله عقب مانده و به نظر میرسد استفاده از خودروهای هیبریدی الویت دولت نبوده به این دلیل که ارائه خدمات جانبی به این خودروها هنوز در کشور ما فراگیر نشده است.
وی ایجاد زیرساختهای لازم را از الزامات تولید خودروهای هیبریدی در کشور دانست وافزود: این در حالی است که تولید خودروهای هیبریدی بدون بسترسازی، ساخت ایستگاههای شارژ برق و سیستمهای جانبی در سراسر کشور سیاستی شکست خورده است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با تاکید بر اهمیت حمایت دولت و نهادهای سیاست گذار از تولید خودروهای هیبریدی در کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی که خودروسازان داخلی با استفاده از تکنولوژی روز به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کردند لازم است دولت نیز با حمایتهای لازم زمینه ساخت داخل این خودروها در کشور را فراهم کند.
بیاتی با اشاره به نقش شهرداریها در فرهنگسازی و ترغیب مردم به استفاده از خودروهای هیبریدی ادامه داد: از آنجایی که بخشی از این زیرساختها باید در داخل شهرها ایجاد شود، دولت باید با الزام شهرداریها به ارائه تسهیلات لازم برای استفاده از خودروهای هیبریدی، هم زمینه کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیستمحیطی را فراهم کند و هم از محل صرفه جویی بنزین برای ایجاد زیرساخت تولید خودروهای هیبریدی در کشور هزینه کند.
وی تاکید کرد: علاوه بر این، دولت برای موفقیت در این مسیر باید ابتدا ارگانهای دولتی را مکلف به خرید خودروهای هیبریدی ساخت داخل کند، چراکه نهادهای دولتی امکانات بیشتری برای استفاده از خودروهای هیبریدی در اختیار دارند.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین دولت با پیش بینی اعتبارات لازم در لایحه بودجه سالانه کشور و تخصیص ۵ درصد از اعتبارات سوخت به تولید خودروهای هیبریدی و افزایش سالانه آن میتواند به کاهش مصرف بنزین، بسترسازی و سرمایه گذاری برای عمق ساخت داخل خودروهای هیبریدی در کشور کمک کند.
بیاتی تاکید کرد: علاوه بر این دولت میتواند با در نظر گرفتن مشوقهای مالیاتی و همچنین کاهش تعرفه واردات قطعات در لایحه بودجه، خودروسازان داخلی را در این مسیر یاری کند.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال خودروسازان داخلی برای حرکت به سمت تولید کیفی و رقابتی نیازمند حمایت دولت هستند به خصوص که در سالهای نخست ممکن است خودروسازان به دلیل کمبود زیرساختها در کشور مشتری زیادی نداشته باشند که بتوانند از محل فروش محصولات هیبریدی در جهت کیفی سازی این خودروها و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی استفاده کنند.
ارسال نظر