۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
اختصاصی
هیجان بازار شب عید؛ عامل ایجاد رشد تقاضا در بازار روانکار
یک کارشناس بازار روانکار عنوان کرد: اگرچه به گفته برخی از تولید کنندگان، تولید روغن موتور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اما تقاضای مضاعف و هیجان بازار شب عید و احتکار احتمالی روغن موتور توسط بعضی توزیع کنندگان به بهانه افزایش قیمت در سال آینده موجب کاهش عرضه نسبت به تقاضا شده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۶
هیجان بازار شب عید؛ عامل ایجاد رشد تقاضا در بازار روانکار

به گزارش کارنا، یک کارشناس بازار روانکار عنوان کرد: اگرچه به گفته برخی از تولید کنندگان، تولید روغن موتور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اما تقاضای مضاعف و هیجان بازار شب عید و احتکار احتمالی روغن موتور توسط بعضی توزیع کنندگان به بهانه افزایش قیمت در سال آینده موجب کاهش عرضه نسبت به تقاضا شده است.

علیرضا آمارمحمدی با اشاره به آخرین وضعیت بازار روغن موتور و تامین نیاز بازار شب عید اظهار داشت: از نگاه مصرف کننده عرضه روغن موتور در بازار کمتر از تقاضا دیده می‌شود، اما به گفته برخی از تولید کنندگان اصلی بازار روانکار، تولید روغن موتور نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده و این موضوع نشان می‌دهد بخشی از این اختلاف نظرات ناشی از تقاضای مضاعف و هیجان بازار شب عید و یا احتکار احتمالی روغن موتور توسط بعضی توزیع کنندگان به بهانه افزایش قیمت در سال آینده می‌باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مراکز تعویض روغن مدعی هستند روغن موتور به میزان کافی در بازار توزیع نشده و در صورت توزیع نیز به صورت سبدی با کالا‌های تحمیلی عرضه میگردد.

این کارشناس بازار روانکار عرضه ۴۰ میلیون لیتری روغن موتور از سوی چهار پالایشگاه روغن سازی در ماه جاری را عاملی موثر بر تنظیم نبض تامین نیاز بازار در روز‌های پایانی سال برشمرد و تاکید کرد: انتشار این خبر و اجرای آن به مراتب اثرات مثبتی بر بازار روانکار خواهد داشت و همان طور که اشاره شد تولیدکنندگان اصلی بازار، قول همکاری در عرضه کافی و تامین نیاز بازار را داده اند و امیدواریم با عرضه گسترده روغن موتور از سوی پالایشگاه‌های روغن سازی شاهد کاهش تنش قیمتی و تامین کالا در کف بازار باشیم.

آمارمحمدی درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار روانکار عنوان کرد: متاسفانه بعضی اقلام روغن موتور در بازار با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد و چه بسا این موضوع یکی از دلایل کمبود عرضه در بازار باشد چراکه مصرف کنندگان به ویژه دارندگان خودرو‌های سنگین دیزلی و یا تجاری که از این طریق ارتزاق می‌کنند در صورت نیاز مجبور به تهیه روغن مورد نیاز خود با قیمت بالاتری هستند.

وی با اشاره به سهم بیش از ۸۵ درصدی چهار پالایشگاه روغن سازی در بازار روانکار یادآور شد: متاسفانه عرضه سبدی و تحمیلی محصولات روانکار از سوی تولیدکنندگان اصلی، معضلی است که بازار سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند و امید است با سیاست گذاری جدی و تصمیم گذاری کلان در سال آینده بطور مثال آزادسازی قیمت‌ها و حذف سیاست‌های کنترلی، تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر، با رغبت بیشتری محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

این کارشناس بازار روانکار با اشاره به اثرات حذف ارز نیمایی بر محصولات روانکار تصریح کرد: به هر حال با حذف سامانه نیما و رشد نرخ ارز، شاهد تاثیر مستقیم آن بر قیمت مواد اولیه خواهیم بود که بخش مهمی از آن ارزی است و در نهایت قیمت تمام شده محصولات را بالا خواهد برد و از آنجا که زنجیره تولید تا مصرف تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار می‌گیرد نمی‌توان صرفاً به منظور حفظ منافع مصرف کننده قیمت‌ها را به صورت دستوری پایین نگه داشت و منافع تولیدکننده را نادیده گرفت چراکه در صورت عدم رضایت تولید کنندگان، مصرف کننده نیز آسیب خواهد دید. چه بسا اگر این سیاست موثر و مفید بود، هم اکنون اثرات آن پس از سال‌ها تجربه، قابل مشاهده بود و شاهد محصولات تقلبی در بازار نبودیم.

آمارمحمدی با بیان اینکه اساساً هرگونه تداخل و شوک به نبض منظم بازار مضراست و علاوه بر نوسانات افزایشی، نوسانات کاهشی نیز به بازار لطمه وارد خواهد کرد، یادآور شد: از آنجا که معمولا روند کاهشی را در بازار ایران تجربه نمی‌کنیم، امید است با ثبات در حفظ شرایط موجود نرخ ارز، بازار روانکار در سال آینده به نقطه تعادلی برسد.

این کارشناس بازار روانکار در پایان، بازار روانکار را بازاری انحصار زده عنوان و بیان کرد: اگر به جای چهار شرکت تولیدکننده اصلی که بیش از ۸۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند، ۴۰ شرکت و یا بیشتر تولیدکننده روانکار در تعیین فاکتور قیمت دخیل بودند، بازار روغن موتور با هر بهانه دچار نوسان نمی‌شد چراکه رقابت منصفانه مانع آن می‌شد.

آمارمحمدی خاطرنشان کرد: امیدواریم با خروج بازار مصرف روغن موتور از انحصار که با اعلام نظر آنها ظاهراً به نفع تولیدکننده نیز نیست و حضور موثرتر بخش خصوصی در این حوزه شاهد تعادل بازار در سال آینده باشیم. به نظر میرسد که با بهره مندی از پتانسیل بالقوه و بالای بخش خصوصی می‌توان این نوسانات ناشی از انحصار زدگی بازار بزرگ روانکار را به صورت جدی، تدبیر نمود که البته نیاز به همت بالا و تصمیم گیری کلان خواهد داشت، اما قطعاً حضور بخش مدیریت خصوصی با انگیزه و انعطاف پذیری بالا، می‌تواند با رقابت سالم، آسیب پذیری بازار مصرف را به نحو بسیار موثری کاهش دهد.

ارسال نظر