
به گزارش کارنا، مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در گذشته گارانتی خودروهای وارداتی توسط خود تولیدکنندگان اصلی ارائه میشد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکتهای واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.
پدرام فخیمی، مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت: مدل واردات خودرو در حال حاضر با مدل واردات در دهه ۹۰ تفاوتهای زیادی دارد.
به دلیل شرایط تحریم، بسیاری از شرکتهای خودروساز بینالمللی قادر به بستن قراردادهای مستقیم با ایران نیستند و شرکتهای ایرانی مجبور شدهاند که از طریق واسطهها اقدام به واردات خودرو کنند تا بتوانند خودرو را خریداری و وارد کشور نمایند. از این رو، هنگامی که ارتباط با شرکتهای واسطه برقرار میشود، قطعاً انتقال اطلاعات، زیرساختهای فنی و پشتیبانیهای فنی ممکن است به کندی و یا با مشکلاتی روبهرو شود.
فخیمی توضیح داد: در گذشته، هنگامی که ما با شرکتهایی مانند هیوندای کره در ارتباط مستقیم بودیم، میتوانستیم بهراحتی قطعات، تجهیزات، ابزارآلات و آموزشهای لازم را به صورت مستقیم از آنها دریافت کنیم. اما اکنون که شرکتهای واسطه مسئولیت خرید و واردات را بر عهده دارند، فرآیند تأمین خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی با تأخیر مواجه خواهد شد؛ اما این به این معنا نیست که خدمات پس از فروش بهطور کلی وجود ندارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه برنامههایی برای ارتقای زیرساختها و خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. هر ساله، الزامات جدیدی برای واردکنندگان خودرو تعریف میشود، از جمله افزایش امتیاز خدمات پس از فروش، تأمین بیشتر قطعات یدکی و بهبود کیفیت خدمات.
فخیمی حجم خودروهای وارداتی به نسبت نیاز سالانه کشور کم است. در حال حاضر، بازار ایران سالانه نیاز به حدود یک میلیون خودرو دارد، در حالی که تعداد خودروهای وارداتی تا کنون کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. این حجم محدود، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این روند با رشد ناگهانی و تعداد زیاد واردات ادامه پیدا کند، قطعاً مشکلاتی برای تأمین خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد.
فخیمی در خصوص نگرانیها در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز گفت: برخی از خودروهای وارداتی که پیشینهای در بازار ایران ندارند، ممکن است در ابتدا مشکلاتی در تأمین قطعات یدکی داشته باشند. اما بهطور کلی، با توجه به شبکههای تأمین قطعات موجود در بازار آزاد و افزایش رقابت، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت.
خودروهایی که سابقه دارند، مانند هیوندای، کیا و تویوتا، معمولاً شبکههای تأمین قطعات قویتری دارند و بنابراین خدمات پس از فروش آنها بهتر تأمین میشود. اما برای خودروهای جدیدتر و برندهای وارداتی تازهوارد، ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که به تدریج با افزایش حجم واردات و رشد شبکههای خدماتی برطرف خواهد شد.
منبع: اقتصادآنلاین
ارسال نظر