۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۵
معنی تایر‌های تابستان و زمستان و تمام فصل چیست؟
در این مقاله با شما در مورد مفهوم لاستیک‌های تابستانی و زمستانی و تمام فصل صحبت خواهیم کرد. در این مقاله علاوه بر مفهوم تفاوت لاستیک‌های تابستانی و زمستانی و تمام فصل را به شما نشان خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا به بررسی یکی از مهم‌ترین اجزا خودرو یعنی لاستیک بپردازیم.
کد خبر: ۱۲۷۳۲

به گزارش کارنا، در این مقاله با شما در مورد مفهوم لاستیک‌های تابستانی و زمستانی و تمام فصل صحبت خواهیم کرد. در این مقاله علاوه بر مفهوم تفاوت لاستیک‌های تابستانی و زمستانی و تمام فصل را به شما نشان خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا به بررسی یکی از مهم‌ترین اجزا خودرو یعنی لاستیک بپردازیم.

 برای پی بردن به تفاوت تایر‌های تابستان و زمستان لازم است ابتدا آدمی همواره دغدغه لباس و پوشش خود را دارد و متناسب با هر فصلی لباسی بر تن می‌کند که علاوه بر زیبایی‌های ظاهری، متناسب با آب و هوای آن فصل نیز باشد؛ البته بگذریم از این که بسیاری از مجلات مد و فشن هم در ایجاد و هدایت نیاز‌های افراد بی‌تاثیر نیستند.

اما آیا تا به حال بدین موضوع اندیشیده‌اید که رفتار شما نسبت به خودرویتان در فصول مختلف چگونه باید باشد؟ یکی از مهم‌ترین مواردی که به هنگام تغییر فصل باید بدان دقت نمود تایر‌های خودرو هستند و همانطور که خود شما، در فصل تابستان که از قضا در حال نزدیک شدن به آن نیز هستیم سراغ صندل‌ها و یا سایر کفش‌های تابستانی می‌روید و یا در زمستان بوت می‌پوشید؛ تایر‌های خودرو نیز باید متناسب با آب و هوا و فصل سال انتخاب شوند. در ادامه اطلاعات مفیدی در این زمینه آورده شده است پس با ما همراه باشید.



وظایف تایر‌ها (تایرها)
قبل از اینکه به تفاوت تایر‌های تابستانی و زمستانی بپردازیم باید بدانیم تایر‌ها یا تایر‌های یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات خودرو و از آن جهت که تنها عضوی از خودرو هستند که در تماس با زمین قرار می‌گیرند عملکرد آنها بیش از پیش مهم‌تر جلوه می‌نماید. تایر‌ها در حالت کلی چند وظیفه اصلی بر عهده دارند.

تحمل نیروی عمودی ناشی از وزن خودرو و سرنشینان

جذب و استهلاک ارتعاشات ناشی از دست‌انداز‌ها و جاده‌های ناهموار

ایجاد نیرو‌های لازم جهت حرکت (قانون سوم نیوتن)

تولید نیرو‌های جانبی و طول جهت کنترل و پایداری خودرو

تایر‌های در حالت کلی به دو دسته رادیال و بایاس تقسیم‌بندی می‌گردد که تشریح تفاوت آنها از حوصله این مقاله خارج است.

ساختار تایر
تایر فارق از تابستانی یا زمستانی بودن در حالت کلی دارای ساختاری به شکل ذیل است.

آج تایر: آج که از لاستیک تشکیل شده است شامل کلاهک، پایه و شانه‌ها است. شایان ذکر است آج‌های تایر‌ها به چهار دسته کلی متقارن، نامتقارن، جهت‌دار و جهت‌دار نامتقارن تقسیم‌بندی می‌شوند.

لایه پوششی: این لایه‌ها از نخ‌های نایلونی به همراه لاستیک تشکیل شده و عملکرد خودرو در سرعت‌های بالا را بهبود می‌دهد.

نوار‌های فولادی: این نوار‌ها باعث حفظ شکل و ثبات جهت شده و با کاهش مقاومت چرخشی، باعث افزایش طول عمر لاستیک می‌گردد.

پوشش پارچه‌ای: این لایه از پلی‌استر ساخته شده و جهت کنترل فشار داخلی طراحی شده است.

لایه داخلی: این لایه که از بوتیل ساخته شده است جهت آب‌بندی قسمت داخلی استفاده شده و می‌توان گفت نقش تیوب را در تایر‌های تیوب‌لس دارد.

دیواره جانبی: این دیواره نقش حفاظت از آسیب‌های خارجی و شرایط محیطی را بر عهده دارد.

لایه تقویتی: از لایه‌های نایلون و فیبر آرامید ساخته شده و به فرمانپذیری خودرو کمک می‌نماید.

لایه فیلر: این لایه به عنوان پرکننده اطراف طوقه (۹) عمل نموده و به افزایش پایداری کمک می‌نماید.

طوقه: طوقه شامل چند رشته فولادی با مقاومت بالا بوده و وظیفه آن هم‌مرکز رینگ و تایر است.

تایر‌های زمستان
برای اینکه بتوانیم تفاوت تایر‌های زمستانی و تابستانی را بهتر متوجه شویم لازم است ابتدا تعریف هر لاستیک را بدانیو و با ان آشنا شویم.

رانندگی در زمستان مخاطرات خاص خود را به همراه دارد چراکه به دلیل برف و باران سطح جاده‌ها لغزنده شده و به دلیل کاهش اصطکاک، کنترل راننده بر روی خودرو کاهش می‌یابد. از این روی پرواضح است که طراحی این تایر‌ها باید معطوف به افزایش اصطکاک بین لاستیک و خودرو باشد. از این روی مهم‌ترین ویژگی تایر‌های زمستان به صورت زیر است:

مقدار لاستیک مورد استفاده در این تایر‌ها بیش از سایر انواع است؛ در نتیجه این امر، تایر‌های زمستانی در دما‌های پایین و سرد زمستانی نسبت به تایر‌های تابستانه و ۴ فصل نرم‌تر هستند. نرم‌تر بودن لاستیک، چنگ‌زنی بیشتر آن و در نتیجه افزایش اصطکاک را در پی دارد. این تایر‌ها بهترین عملکرد خود را در دمای کمتر از ۷ درجه سلسیوس نشان می‌دهند.

آج تایر‌های زمستانی دارای طراحی متقارن است.

این تایر‌ها دارای عمق آج بیشتری هستند؛ هر چقدر که عمق آج‌ها بیشتر شود مسافت ترمزی کاهش خواهد یافت.

تایر‌های زمستانه دارای شیار‌های بیشتری است. این شیار‌ها از یک سو موجب افزایش اصطکاک و از سویی دیگر باعث جاری شدن ساده‌تر آب و برف می‌گردد.

تایر‌های زمستانه با علامت برفدانه بر روی لاستیک قابل شناسایی است.

تایر‌های تابستان
هوای گرم تابستان، تایر‌های خاص خود را می‌طلبد. تایر‌های تابستان همانطور که واضح است باید دارای عملکرد مناسبی در هوای گرم و خشک باشند. این تایر‌ها در حالت کلی باید دارای ویژگی‌های ذیل باشند:

این تایر‌ها نسبت به نوع زمستانه سخت‌تر می‌باشند که با گرم‌تر شدن هوا، اندکی نرم‌تر شده می‌شوند تا بر روی جاده خشک، عملکرد مطلوبی داشته باشند.

تعداد شیار‌های این تایر‌ها نسبت به نوع زمستانی کمتر بوده و آج آن دارای طراحی خاصی است تا بتواند اصطکاک و چنگ‌اندازی مناسبی در جاده داشته باشد؛ همین امر فرمانپذیری و ترمزگیری خوبی را برای خودرو به ارمغان دارد.

تایر‌های چهارفصل
در تفاوت تایر‌های تابستان و زمستان و چهار فصل باید بدانیم که بشر از بدو خلقت تا کنون همواره به دنبال ساده‌تر کردن کار‌ها و فرآیند‌ها بوده است و از آنجا که تعویض تایر‌ها در فصول مختلف علاوه بر تحمیل هزینه، حوصله خاص خود را نیز می‌طلبد؛ کمپانی‌های سازنده را بر آن داشت تا به سراغ طراحی و ساخت تایر‌های چهارفصل بروند. قاعدتا انتظار می‌رود که این تایر‌های حالتی بینابینی ایجاد نمایند.

تایر‌های چهار فصل دارای عمق آج متوسطی هستند یعنی عمق آج آنها از نوع تابستانه بیشتر ولی از عمق نوع زمستانه کمتر است. در این تایر‌ها سعی شده است تا تعادلی بین عملکرد زمستانه و تابستانه ایجاد شده و در عین حال عملکرد ایمن تایر‌ها حفظ شود.

نکات مهم در هنگام خرید لاستیک
با توجه به موارد یاد شده باید به هنگام خرید لاستیک به چند نکته حیاتی از جمله تفاوت تایر‌های زمستان و تابستان دقت نمود:

مشخصات کلی لاستیک: مواردی نظیری وزن قابل تحمل، حداکثر سرعت، سایز لاستیک و … باید متناسب با خودرو و رانندگی شما باشد.

شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی منطقه خود را بررسی نموده و لاستیکی انتخاب نمایید که متناسب با آن آب و هوا باشد. البته ملاک انتخاب در اینجا، صرفا یک یا چند روز خاص در سال نیست به عنوان مثال اگر در جایی، چون کرمان زندگی می‌کنید که شاید فقط ۵ روز از سال دما زیر صفر باشد انتخاب لاستیک زمستانه چندان منطقی به نظر نمی‌آید و در این موارد لاستیک تابستانه یا چهارفصل، عملکرد بهتری دارند.

تاریخ تولید و انقضا: همانند هر تجهیز دیگری، لاستیک نیز دارای عمر مفید است و باید به هنگام خرید بدان دقت نمود.

نوع خودرو: جهت نگهداری مناسبتر خودرو، دستورالعمل‌های سازنده را سرلوحه خود! قرار داده و سعی نمایید در انتخاب لاستیک نیز بدان توجه نمایید.

محل خرید: حتی‌الامکان از مراکز خرید مطمئن و برند‌های معتبر و باکیفیت خرید نمایید.

ضرورت کارشناسی خودرو
در پایان مقاله قصد داریم با شما کاربر گرامی اندکی در مورد اهمیت کارشناسی خودرو صحبت کنیم شاید برای شما در مورد دو خدمت ارائه شده در بالا (برای خرید خودرو نیاز به کارشناسی دارم، برای فروش خودرو نیاز به کارشناسی دارم) سوال پیش بیایید که برای فروش خودرو ما چه نیازی به کارشناسی داریم.

کاربر گرامی دقت کنید که یکی از راه‌ها و تله‌های کلاهبرداری که دلال‌ها از آن استفاده می‌کنند وارد کردن ایرادات بی جا به خودرو برای کاهش قیمت آن می‌باشد ولی در صورتی که شما گواهی کارشناسی از یک مرکز معتبر داشته باشید راه کلاهبرداری را برای دلالان خودرو می‌بندید و خودرو خود را با منطقی‌ترین قیمت و قیمت کارشناسی شده می‌فروشید.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر