به گزارش کارنا، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: ۶ هزار دستگاه ون در این شهر فعالیت دارد که براساس اطلاعات موجود ۹۵ درصد آنها فرسوده است، در همین راستا این سازمان به دنبال نوسازی این خودروها در خطوط تاکسیرانی شده است.
شادی مالکی شامگاه سهشنبه در گفت وگویی درباره واگذاری ونهای جدید در خطوط تاکسیرانی تهران اظهار کرد: سال ۱۴۰۴ شاهد ۲ اتفاق خوب در حوزه خدمات تاکسیها و ونها در خطوط تاکسیرانی تهران بودیم، اکنون یک هزار و ۵۰۰ دستگاه ون در حال خدماترسانی است و مابقی به دلیل استهلاک زیاد و عدم دریافت معاینه فنی امکان فعالیت ندارند.
وی ادامه داد: در همین راستا ۲۰۰ دستگاه ون با تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی و کارمزد هشت درصد برای تاکسیرانان در نظر گرفته شده و یک هزار نفر برای دریافت این خودروها ثبتنام کردهاند البته تا پایان هفته امکان ثبتنام این گروهها برای خرید ونهای جدید وجود دارد.
مالکی تاکید کرد: این ونها با نصب «جیپیاس» در خطوط تاکسیرانی تهران فعالیت خواهند کرد امیدواریم در سال ۱۴۰۴ روند نوسازی ونها همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته وی، این ونها از سال ۱۴۰۲ از وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی داده شده و در سرویس شاتل فعالیت داشتهاند و بناست اکنون به رانندگان دارای ون فرسوده داده شوند، البته این خودروها نو نیستند ولی در تملک شهرداری بوده و قیمت کارشناسی برای آنها اخذ شده است.
کرایه تاکسی برقی بیشتر از نرخ تاکسیها عادی استمدیرعامل شرکت مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره
واگذاری تاکسیهای برقی نیز گفت: در راستای اجرای قانون هوای پاک و حرکت به سمت کاهش آلودگی هوا از سال گذشته حرکت به سمت برقیسازی اجرا شد و تهران اولین شهری بود که خودروهای برقی وارد ناوگان حمل و نقلی آن شد در همین راستا در سازمان برنامه و بودجه و با حضور رییس جمهور تفاهمنامهای امضا شد.
وی یادآور شد: برای این تاکسیها مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
تسهیلات با کارمزد صفر درصد در نظر گرفته شد که مدل پرداخت آن پلکانی است.
به گفته مالکی، خودروی جدیدی که مدنظر است با یکبار شارژ باتری ۵۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت و پس از پنج سال به ازای باتری قدیمی تاکسیران یک باتری جدید دریافت میکنند.
وی اضافه کرد: براساس ارزیابی انجام شده تا یک ماه امکان مراجعه افراد برای
خرید تاکسی برقی امکانپذیر است، البته اولویت با دارندگان تاکسیهای فرسوده است.
مالکی افزود: مبلغ اسقاط نیز از آورده راننده تاکسی کسر میشود، گواهی اسقاط ۱۵۰ میلیون تومان بوده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام است، قیمت اصلی این خودروها یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان است و حدود ۳۰۰ میلیون تومان آورده فرد خواهد شد و قسط اول حدود ۱۳ میلیون تومان است، اما در سنوات بعدی روند افزایشی دارد.
وی اظهار کرد: این خودروها خطی و با
نصب «جیپیاس» رصد میشوند و در خطوط شلوغ و پرتردد فعالیت خواهند کرد و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر کرایه این تاکسیها بیشتر از تاکسیهای دیگر است و به صورت هوشمند نرخ کرایه تاکسی تعیین میشود.
نرخ شناور کرایه برای برخی تاکسیها در تهرانمالکی درباره افزایش کرایه تاکسی در تهران نیز گفت: در سال گذشته همانند سنوات پیشین لایحه پیشنهادی سازمان تاکسیرانی برای تعیین نرخ کرایه سال بعد تقدیم شورای اسلامی شد و پس از تصویب این لایحه در کمیسیون تخصصی حمل و نقل شورا به تایید هیات تطبیق فرمانداری تهران رسید و
میانگین افزایش کرایه ۳۶.۸ درصد بود که از ابتدای اردیبهشت ماه پیاده شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای تاکسیها برخط، نرخ شناور کرایه اعمال میشود یعنی مدت زمان سفر با شاخصهای مصوب شورای اسلامی شهر مانند ترافیک و آب و هوا بر نرخ کرایه موثر است و با یک ضریب متناسب با این شاخصها کرایه تحت تاثیر قرار میگیرد.
مالکی تاکید کرد: نمیگوییم کرایه ۵۰ درصد افزایش مییابد، اما براساس ارزیابیهای موجود حتی در برخی مواقع ۲۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب جدید رشد داشته است و برخی از مواقع
کاهش کرایه در تاکسیهای دربستی را نیز شاهد هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: با توجه به اینکه تاکسیران از سازمان تاکسیرانی سوبسید دریافت نمیکند باید نرخ کرایه در حدی باشد که مورد رضایت تاکسیرانان با توجه به تورم، استهلاک خودرو و افزایش ترافیک باشد از مزایای تاکسیهای برخط این است که لحظه به لحظه وضعیت آنان رصد میشود.
مالکی اضافه کرد: در تمام پایانههای سطح شهر
خودروهای گشت تاکسیرانی فعالیت دارد، اما اگر مواردی از تخلف این گروهها مشاهده شود در صورت اطلاع دادن با آنها برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: سال گذشته افزایش میانگین کرایه تاکسی ۴۵ درصد بود امسال همان ۳۶.۸ درصد در همه خطوط اعمال شده است.
وی یادآور شد: یک سامانه داریم که افراد میتوانند
ساعات پرترافیک شهر را مشاهده کنند و اگر رقم پیشنهادی را مشاهده کردند میتوانند از تاکسیها استفاده کنند در غیر این صورت میتوانند در زمان پیک مصرف از تاکسیها استفاده نکرده و به زمان دیگری موکول کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر