
به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی برای افزایش سهم خود در بازارهای منطقهای نیازمند تحقیق و توسعه هستند، اظهار داشت: بدون سرمایه گذاری خارجی و تنها با تکیه بر توانمندی و ظرفیتهای داخلی، صنعت خودرو را همچنان به کشورهای دیگر وابسته خواهد بود.
مسعود دهمرده با بیان اینکه تغییر و تحولات مداوم در صنعت خودرو و رقابت شدید میان خودروسازان جهانی، اهمیت سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه را بیش از گذشته کرده است، عنوان کرد: همه شرکتهای خودروسازی در دنیا برای حفظ بقای خود در این بازار پرتلاطم و دارای بازیگران و رقبای جدی باید در قالب برنامههای توسعهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت محصولاتی به روز و پیشرفته را به بازار عرضه کنند.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به اینکه خودروسازان در جهان در تلاش برای افزایش سهم خود در بازار خودرو جهانی هستند، ادامه داد: در حال حاضر شرکتهای خودروسازی در دنیا به سمت تغییر پارادایم در صنعت خودرو و تحول در کاربری خودروها نظیر هوشمند سازی، خودروهای اشتراکی و خودران که مستلزم تحقیق و توسعه فراوان است، حرکت کرده اند چراکه تکنولوژی در شرکتهای معتبر همواره در حال توسعه بوده و اینطور نیست که شرکتها با دستیابی به سطحی از بلوغ اقدام به واردات تکنولوژی و یا خط تولید کنند بلکه سعی میکنند در رقابت با یکدیگر و با عرضه محصولات رقابتی و قیمت مناسب سهم بیشتری از بازار را کسب کنند.
دهمرده با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی نیز برای افزایش سهم خود در بازارهای منطقهای نیازمند رشد تحقیق و توسعه هستند، بیان کرد: به طور مثال تامین مواد اولیه تولید باتری به عنوان یکی از نقاط کلیدی و گلوگاه تولید خودروهای الکتریکی به تحقیق و توسعه نیاز دارد. در واقع باتری خودروهای برقی توسط زنجیره تامین و دانش که تکنولوژی آن تنها در اختیار یک کشور است تولید و به بازارهای جهانی عرضه میشود. از این رو کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان به منظور عدم وابستگی در تامین باتری با تعریف پروژههای مختلف در دانشگاهها و صنایع خود به دنبال توسعه نسلهای جایگزین باتریهای لیتیومی هستند.
وی با اشاره به نقش پررنگ مباحث ژئوپلیتیکی و لجستیکی در صنعت خودرو افزود: صنعت خودروسازی با توجه به تیراژ بالا و زنجیره اشتغال در صنایع بالا دستی و پایین دستی عملاً صنعتی استراتژیک برای کشورها محسوب میشود. از این رو خودروسازان جهانی برای عدم وابستگی در تامین مواد اولیه، استراتژی ادغام عمودی و به عبارتی به کارگیری زنجیره تامین در شرکتهای خود یا وابسته به خود را در دستور کار قرار داده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه این استراتژی هم فرصت و هم تهدیدی برای شرکتهای خودروسازی است، اظهار داشت: فرصت از این جهت که خودروسازان با این استراتژی میتوانند مستقل از کشورهای دیگر مواد اولیه موردنیاز خود را تامین کند و از این جهت تهدید است که خودروسازان بدون این سیاست همچنان به کشورهای دیگر وابسته بوده و برای رقابت مسیری دشوار را پیش رو خواهند داشت.
دهمرده یادآور شد: بنابراین در کشور ما نیز لازم است متخصصین این حوزه همگام با خودروسازان جهانی به سمت تولید و تامین باتری خودروهای برقی حرکت کنند. البته نه به این شکل که صفر تا صد توسعه باتری در داخل صورت بگیرد بلکه از طریق مشارکت با شرکتهای بزرگ و صاحب سبک در جهان نسبت به ساخت باتری خودروهای الکتریکی اقدام کنند. به عنوان مثال شرکت تسلا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان، باتری این خودروها را در ابتدا از خارج تامین میکرد. این شرکت در واقع با ساخت موتورهای الکتریکی وارد حوزه خودروسازی شد و به تدریج با عبور از گلوگاهها به سمت تولید باتری حرکت کرد.
وی با بیان اینکه با زمانبندی و برنامه ریزی منطقی میتوان سهم تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی کشور را ارتقا بخشید، اذعان داشت: تامین محصول بدون سرمایه گذاری خارجی و تنها با تکیه بر توانمندی و ظرفیتهای داخلی، صنعت خودرو را همچنان به کشورهای دیگر وابسته خواهد کرد؛ لذا به رغم مسائل منطقهای و تحریمها باید زمینه مشارکت خارجی در خودروسازی را فراهم کرد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: تحقیق و توسعه تنها به معنای تولید خودروهای خودران و یا تامین باتری خودروهای برقی نیست بلکه باید با برنامه ریزی در حوزههای سخت افزار و نرافزاری، به جذابیت سرمایه گذاری در شرکتهای خودروسازی کمک کرد تا با استفاده از تجربیات داخلی و جهانی مسیرهای اشتباه گذشته را تکرار نکنیم.
دهمرده تاکید کرد:، خودروسازان داخلی نیز با توجه به اهمیت تحقیق و توسعه در این صنعت ناچارند سهم تحقیق و توسعه در کارخانجات خود در حوزههای تامین، سرمایه گذاری، راه اندازی خطوط تولید و ایجاد شعبههای تخصصی برای اقدامات گوناگون را افزایش دهند. هر چند که کم و بیش گامهای مثبتی در این زمینه برداشته اند، اما حرکت به این سمت باید با سرعت بیشتری دنبال و بوروکراسیهای اداری نیز تسهیل شوند. به عنوان مثال کشور چین که با اختلاف حرف اول را در تولید خودروهای برقی در دنیا میزند به دلیل برخورداری از دولت و سیاستهای چابک، به سرعنت بازارهای جدید در کشورهای مختلف را شناسایی کرده و با وضع تعرفه متناسب با شرایط موجود اقدام به فروش محصولات خود در جهان میکند که متاسفانه حتی شرایط مشابه آن را در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اختلاف فاحش سهم تحقیق و توسعه در شرکتهای خودروساز داخلی و خارجی بیان کرد: متاسفانه محصولات خروجی صنعت خودرو از سهم پایین تحقیق و توسعه در شرکتهای خودروساز داخلی حکایت دارد در حالی که این سهم در کشورهای توسعه یافته بسیار بالا است و در این بازار رقابتی هر خودروسازی که بتواند سهم بیشتری از بازار را کسب کند، حرف اول را در دنیا خواهد زد. کمااینکه چین با سیاستهای هوشمندانه، به سمت تولید خودروهای اقتصادی و جذاب حرکت کرده و این خودروها با تعرفه صد در صد به اروپا صادر شده و با خودروهای اروپایی رقابت میکنند چراکه خودروسازان چینی به این باور رسیده اند که با سرمایه گذاری در این حوزه و افزایش سهم خود در بازار در بلندمدت به سود خواهند رسید.
ارسال نظر