
به گزارش کارنا، اسفندماه سال گذشته بود که دبیرکل انجمن پالایشگاههای روغن سازی ایران از عرضه سنگین و نزدیک به ۴۰ میلیون لیتری روغن موتور توسط ۴ شرکت بورسی با هدف جلوگیری از احتکار و گران فروشی در اسفندماه خبر داد.
اما بررسیهای میدانی نشان میدهد با گذشت بیش از دوماه از آغاز سال، بازار روغن موتور همچنان با کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان روانکار مواجه است.
علیرضا آمارمحمدی، کارشناس بازار روانکار در این رابطه اظهار داشت: توزیع ۴۰ میلیون لیتر روغن موتورعدد کمی نیست و باید در هر یک از ماههای اسفند و فروردین ۲۰ میلیون لیتر روغن موتور به بازار عرضه میشد، در حالی که شواهد بازار این موضوع را تایید نمیکند و بنکداران همچنان از فروش سبدی و تحمیلی محصولات روانکار توسط تولیدکنندگان که در شرایط فعلی نیاز بازار و مصرف کننده نیست، گلهمند میباشند.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: اگرچه تصمیم تولیدکنندگان مبنی بر افزایش عرضه روغن موتور گامی مثبت در جهت ساماندهی بازار روانکار است، اما اگر به واقع ۴۰ میلیون لیتر روغن موتور در بازار توزیع میشد، دیگر نیازی به فروش تحمیلی و سبدی کالا به بنکداران نبود؛ بنابراین به نظر میرسد بازار روغن موتور همچنان با مشکل کمبود عرضه مواجه است و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان با راهکارهای موقتی و مسکنی سعی بر رفع نیاز بازار دارند، در حالی که بازار روانکار نیازمند جراحی و درمان ریشهای است.
این کارشناس بازار روانکار با اشاره به اینکه اختلاف قیمت کارخانهای و بازار هر محصولی نشان دهنده ایجاد بازار سیاه و تقاضا کاذب در آن بازار است یادآور شد: کمااینکه در بازار روانکار نیز قیمت روغن موتور «سی دی ۵۰» که سال گذشته ۷۰۰ هزار تومان بود به دلیل کمبود عرضه تا یک میلیون و صد میلیون تومان نیز خریدار داشت و قیمت همین محصول در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و در بازار به راحتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.
محمدی ادامه داد: این اختلاف قیمت به این معنا است که این محصول به میزان نیاز در بازار توزیع نشده و، چون روغن موتور از نیازهای مصرفی هر خودرویی است، مصرف کننده ناچار به خرید آن با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان است. از طرف دیگر، چون به تولیدکنندگان اجازه فروش محصول با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داده نشده شاهد ایجاد بازار سیاه و عدم رفع نیاز هم مصرف کننده و هم تولیدکننده در این حوزه هستیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ریزش نرخ ارز، تولیدکنندگان روغن موتور بهای محصولات خود را افزایش دادهاند، بیان کرد: متاسفانه خلأهای موجود در صنعت روانکار از جمله قیمت گذاری دستوری، انتظارات تولیدکنندگان روانکار را برآورده نکرده و اثر افت نرخ دلار بر این صنعت را خنثی کرده است. از این رو هم تولیدکننده همواره خود را مطالبه گر میداند و هم مصرف کننده دچار این تناقض شدهاند که چرا با وجود افت نرخ ارز، قیمت محصولات روانکار افزایش پیدا کرده است؛ لذا اثر ریزش نرخ ارز بر قیمت روغن موتور زمان بر خواهد بود.
همچنین محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر روغن و پنچرگیران تهران درباره آخرین وضعیت قیمت و عرضه در بازار روغن موتور به خبرنگار کارنا اظهار داشت: افزایش قیمت چندانی را در بازار روغن موتور نداشتیم، اما عرضه روغن موتور از سوی تولیدکننده نگران کننده است به این دلیل که کارخانجات روغن سازی در کنار عرضه روغن موتور، فروش سبدی محصولات روانکار را به واحدهای صنفی تحمیل میکنند که این موضوع هم خلاف قانون است و هم به افزایش قیمت روغن موتور در بازار دامن خواهد زد.
وی با بیان اینکه فروش سبدی محصولات روانکار اقدامی ناپسند است و کارخانجات روغن سازی باید در آن تجدید نظر کنند، تصریح کرد: این امر مستلزم واقعی سازی قیمت کارخانهای روغن موتور است چراکه تولیدکنندگان به رغم افزایش قیمت مواد اولیه تولید روغن موتور هنوز برای واقعی سازی قیمت محصولات خود مجوز دریافت نکردهاند.
ارسال نظر