۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۹

دلیل توقف خطوط تولید قطعه سازان تشریح شد

دلیل توقف خطوط تولید قطعه سازان تشریح شد
از هفته گذشته و با آغاز درگیری‌های نظامی میان ایران و اسرائیل، تولید در بسیاری از شرکت‌های قطعه سازی به دلیل عدم تامین مواد اولیه، مشکلات حمل و نقل، عدم تامین منابع مالی و همچنین تعطیلی شرکت‌های خودروسازی متوقف شده است.
کد خبر: ۱۴۳۳۶

به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، قوای محرکه و قطعه سازان خودرو کشور از توقف خطوط تولید در واحد‌های قطعه سازی خبر داد و عنوان کرد: از هفته گذشته و با آغاز درگیری‌های نظامی میان ایران و اسرائیل، تولید در بسیاری از شرکت‌های قطعه سازی به دلیل عدم تامین مواد اولیه، مشکلات حمل و نقل، عدم تامین منابع مالی و همچنین تعطیلی شرکت‌های خودروسازی متوقف شده است.

سید محمد مهدی شکورزاده با اشاره به اثرات جنگ میان ایران و اسرائیل بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین تبعات جنگ بر صنایع مختلف، توقف خطوط تولید است که البته معمولا اثرات آن در روز‌های آغازین جنگ مشهود نبوده و اثرات خود را در ماه‌های آینده نشان خواهد داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: در چنین شرایطی لازم است حاکمیت با تمهیدات عقلانی به کمک صنایع مختلف به خصوص صنعت خودرو که از صنایع پیشران کشور است و نقش به سزایی در اشتغال زایی کشور دارد، آمده و از توقف خطوط تولید و بیکاری هزاران نیروی کار شاغل در این بخش جلوگیری کند.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی افزود: متاسفانه علی رغم اینکه بحران‌های کنونی و پیش رو در صنعت خودرو از همان ابتدا و با روی کار آمدن ترامپ قابل پیش بینی بود، اما متاسفانه اقدامات پیشگیرانه در این بخش انجام نشد و در حال حاضر تنها باید به دنبال راهکاری برای خروج اقتصاد کشور از بحران جنگ بود.

شکورزاده با بیان اینکه مسببان بحران در صنعت خودرو و قطعه سازی از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت باید امروز پاسخگوی صنعتگران کشور باشند، اذعان داشت: اگر در گذشته تصمیمات عاقلانه و موثری برای این صنعت گرفته می‌شد، اکنون صنعت خودرو و قطعه سازی با چالش‌های فراوان مواجه نبود.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو پیش از این نیز در شرایط جنگ داخلی قرار داشت، یادآور شد: متاسفانه مراجع تصمیم گیر با قیمت گذاری دستوری و سیاست‌های ناعادلانه و عامدانه خود نظیر تخصیص بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور به مونتاژکاران و واردات خودرو، به تضعیف صنعت خودروسازی کشور دامن زده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اکنون نیز دو خودروساز بزرگ و سایر خودروسازان به دلیل مسائل امنیتی و کمبود مواد اولیه به اجبار در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند و طبیعی است فروش خودروسازان نیز تحت تاثیر شرایط جنگ قرار گرفته و به شدت کاهش خواهد یافت. در نتیجه تامین نقدینگی قطعه سازان از سوی خودروسازان حداقل تا دو ماه آینده به تعویق خواهد افتاد.

شکورزاده تاکید کرد: اگر حاکمیت به دنبال مقابله با امپریالیسم آمریکا است باید با اتخاذ تصمیمات انقلابی برای اقتصاد کشور، کلیه صنایع از جمله صنعت خودروسازی را از بحران جنگ داخلی و خارجی نجات دهند، در غیر این صورت احیای صنعت خودرو به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به استمهال بازپرداخت اقساط بانک‌ها و بیمه تامین اجتماعی برای صنایع طبق اعلام معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: این تصمیم از سوی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بیمه تامین اجتماعی یکی از تمهیدات مناسب برای کمک به صنایع در شرایط فعلی است.

وی همچنین درباره فرآیند تولید در واحد‌های قطعه سازی در شرایط فعلی بیان کرد: از هفته گذشته و با آغاز درگیری‌های نظامی میان ایران و اسرائیل، تولید در بسیاری از شرکت‌های قطعه سازی به دلیل عدم تامین مواد اولیه، مشکلات حمل و نقل، عدم تامین منابع مالی و همچنین تعطیلی شرکت‌های خودروسازی متوقف شده و معمولا تعطیلات تابستانی شرکت‌های قطعه سازی همزمان با خودروسازان است تا تولید قطعات و خودرو همزمان با یکدیگر پیش رود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، قوای محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: از سوی دیگر، قطعه سازان در شرایط کنونی به دلیل عدم تامین مواد اولیه از سوی تامین کنندگان اصلی ناچار به خرید نقدی مواد اولیه مورد نیاز خود هستند و بانک‌ها نیز اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان را متوقف کرده‌اند و در حال تنها امید صنعتگران به تعویق بازپرداخت اقساط بانک ها، بیمه تامین اجتماعی و مالیات است تا بتوانند با ادامه تولید و تامین نقدینگی در ماه‌های آتی از بحران فعلی عبور کنند.

ارسال نظر