
به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه با حملات اسرائیل و شروع جنگ فرآیند تولید در واحدهای قطعه سازی تقریبا متوقف شده است، عنوان کرد: اگرچه برخی شرکتهای قطعه سازی طبق روال گذشته و همزمان با تعطیلات تابستانی خودروسازان، واحدهای خود را تعطیل کردهاند، اما واقعیت این است دلیل اصلی توقف فعالیت واحدهای قطعه سازی، عدم امکان تامین مواد اولیه و پرداخت حقوق و دستمزد کارگران در وضعیت فعلی است.
یوسف یحیایی حقیقی با اشاره به تبعات جنگ بر صنعت خودرو و قطعه سازی بیان کرد: متاسفانه صنایع قطعه و خودرو پیش از آغاز جنگ نیز با بحرانهای بسیاری مواجه بودند و با نوعی پیش آمادگی به استقبال جنگ رفتهاند، چراکه بحرانهای قابل پیش بینی در جنگ پیش از این نیز در صنعت قطعه و خودرو قابل مشاهده بود و اکنون با جنگ عمیقتر شده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: بنابراین به نظر میرسد شرایط خاص سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور اکنون به بهانهای قابل قبول برای حاکمیت در رابطه با تاخیر در ثبت سفارش و تخصیص ارز به قطعه سازان تبدیل شود، کمااینکه پیش از جنگ نیز سازندگان قطعات با چالشهای فراوانی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز مواجه بودند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور تصریح کرد: علاوه بر این و به رغم توافقاتی که برای تزریق نقدینگی به صنعت خودرو و سرپا نگه داشتن این صنعت و پرداخت مطالبات قطعه سازان از این محل حاصل شده بود، این اتفاق رخ نداد و با مشکلاتی که دامن گیر صنعت قطعه و خودروسازی شده، شرایط هر روز بدتر خواهد شد.
حقیقی با بیان اینکه با آغاز حملات اسرائیل و شروع جنگ فرآیند تولید در واحدهای قطعه سازی تقریبا متوقف شده است، افزود: اگرچه برخی شرکتهای قطعه سازی طبق روال گذشته و همزمان با تعطیلات تابستانی خودروسازان، واحدهای خود را تعطیل کردهاند، اما واقعیت این است دلیل اصلی توقف فعالیت واحدهای قطعه سازی، عدم امکان تامین مواد اولیه و پرداخت حقوق و دستمزد کارگران در وضعیت فعلی است.
وی ادامه داد: همچنین در برخی استان ها، کارخانجات قطعه سازی به دلیل افزایش شدت حملات و رعایت مسائل امنیتی مجبور به تعطیلی شدهاند، زیرا پرسنل و کارکنان حاضر به فعالیت در این شرایط نیستند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور یادآور شد: علاوه بر این حمل قطعات در جادهها با توجه به وضعیت نامناسب سوخت با مشکلاتی رو به رو است.
حقیقی در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی تنها تزریق نقدینگی است که میتواند به سر پا نگه داشتن واحدهای تولیدی کمک کند تا قطعه سازان و خودروسازان با ایفای تعهدات خود به تامین کنندگان مواد اولیه و قطعات از بحران پیش رو عبور کنند.
ارسال نظر