۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۵
اختصاصی

اعلام آمادگی موتورسیکلت سازان برای مشارکت در طرح نوسازی موتورسیکلت‌ های فرسوده

اعلام آمادگی موتورسیکلت سازان برای مشارکت در طرح نوسازی موتورسیکلت‌ های فرسوده
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن اعلام آمادگی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت برای مشارکت در طرح ملی نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، اجرای موفق این طرح را مستلزم رفع اختلال سامانه جامع تجارت و همکاری همه دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد دانست.
کد خبر: ۱۴۹۸۰

به گزارش کارنا، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن اعلام آمادگی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت برای مشارکت در طرح ملی نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، اجرای موفق این طرح را مستلزم رفع اختلال سامانه جامع تجارت و همکاری همه دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد دانست.

علی عرب طرح نوسازی موتورسیکلت‌ های فرسوده را گامی مثبت در جهت حمایت از تولید و بازار موتورسیکلت عنوان و بیان کرد: از این رو این طرح مورداستقبال شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت قرار گرفته و در صورت بسترسازی توسط دستگاه‌های دولتی یکی از طرح‌های موفق نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور خواهد بود.

وی در تشریح زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح اظهار داشت: از آنجایی که موتورسیکلت سازان بخشی از قطعات تولید موتورسیکلت را از خارج وارد می‌کنند، برای تولید نیازمند تامین به موقع قطعات هستند، اما متاسفانه اختلالات سامانه جامع تجارت، امکان ثبت سفارش قطعات وارداتی برای تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده و با وجود گذشت ۴۰ روز هنوز مشکلات این سامانه برطرف نشده است. 

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران همچنین اجرای موفق طرح نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده را مستلزم همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های متولی دانست و یادآور شد: متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست در یک ماه گذشته شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری را متوقف کرده است، در حالی که اجرای این طرح مشارکت همه دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را می‌طلبد و در تسهیل فرآیند اجرای طرح بسیار موثر خواهد بود.

عرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا درباره فرآیند جایگزینی موتورسیکلت‌ های فرسوده بیان کرد: روش‌های اجرا در این طرح هنوز از سوی ستاد نوسازی ناوگان به شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت ابلاغ نشده است، اما این فرآیند که در گذشته در قالب طرح کلید به کلید اجرا می‌شد به این صورت بود که صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده موتورسیکلت خود را به مراکز مشخص شده تحویل داده و یک دستگاه موتورسیکلت نو دریافت می‌کردند، اما نحوه اجرای طرح فعلی بستگی به سیاست‌های دولت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان موتورسیکلت آمادگی دارند با همکاری صنعت موتورسیکلت و ستاد نوسازی ناوگان، مشکلات و چالش‌های این طرح را در حین اجرا برطرف کنند.

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پاسخ به این پرسش که چرا سیاست گذار موتورسیکلت‌ های برقی بالای ۱۵ سال را در حالی که موتورسیکلت‌های برقی چد سالی است وارد کشور شده‌اند واجد شرایط در این طرح دانسته است، اظهار داشت: از آنجایی که قانون گذار در متن قانون موتورسیکلت‌های برقی بالای ۱۵ سال را مشمول طرح نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده قلمداد کرده است، ستاد نوسازی ناوگان نیز یکی از بند‌های طرح نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده را به موتورسیکلت‌های برقی بالای ۱۵ سال اختصاص داده است.

عرب ادامه داد: واقعیت این است موتورسیکلت‌ های برقی تقریبا از سال ۹۶ و کمتر از ۱۰ سال است که وارد کشور شده‌اند، در نتیجه اسقاط موتورسیکلت برقی حداقل در مرحله نخست این طرح بعید به نظر می‌رسد. مضاف بر اینکه موتورسیکلت‌های برقی آلایندگی ایجاد نمی‌کنند و این موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که بیشترین میزان آلایندگی را تولید کرده و به واسطه تکنولوژی قدیمی از مصرف سوخت بالایی برخوردار می‌باشند.

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان تصریح کرد: جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری با موتورسیکلت‌های انژکتوری نو به دلیل مصرف سوخت پایین و مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵ کمک شایانی به کاهش آلاینده‌های شهری و بهبود کیفیت ناوگان موتوری کشور خواهد کرد.

ارسال نظر