۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۳

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد
پژو، یکی از نام‌های ماندگار صنعت خودروسازی جهان، نه‌تنها در جاده‌ها بلکه در مستطیل سبز فوتبال نیز نقشی پیش‌رو ایفا کرده است.
کد خبر: ۱۵۱۳۵

به گزارش کارنا، پژو، یکی از نام‌های ماندگار صنعت خودروسازی جهان، نه‌تنها در جاده‌ها بلکه در مستطیل سبز فوتبال نیز نقشی پیش‌رو ایفا کرده است. این گزارش به بررسی داستان کمتر شنیده‌شده سرمایه‌گذاری این برند فرانسوی در باشگاه فوتبال سوشو می‌پردازد؛ باشگاهی که آغازگر ورود خودروسازان به دنیای فوتبال حرفه‌ای بود.

بنا بر این گزارش پژو، در ایران و برای مردم نامی آشناست. یکی از پرمشتری‌ترین خودرو‌های دست‌کم دو دهه اخیر که روزانه با آن سروکار داریم!

اما کمتر کسی بین مردم می‌داند که این خودروساز فرانسوی که البته نمایندگی تولید برخی مدل از خودروهایش را به شرکت ایران خودرو در ایران داده، اولین سرمایه‌گذار بین تولیدکنندگان خودرو در فوتبال جهان بوده است.

سال ۱۹۲۸ «ژان-پیر پژو» مدیر این شرکت که به ورزش فوتبال علاقه‌مند شده بود، تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن گرفت و به صورت رسمی با تیم «سوشو» وارد فوتبال شد. داستانی که در ادامه بیشتر در مورد آن به شما اطلاعات خواهیم داد.

مختصری از تاریخچه پژو

کسب‌وکار خانوادگی که پیش از شرکت‌های کنونی پژو وجود داشت، در سال ۱۸۱۰ تأسیس شد و به همین دلیل قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی در جهان محسوب می‌شود.

در ۲۰ نوامبر ۱۸۵۸، امیل پژو برای ثبت علامت تجاری شیر اقدام کرد. آرماند پژو (۱۸۴۹–۱۹۱۵) نخستین وسیله نقلیه شرکت را ساخت؛ یک سه‌چرخه بخار. در سال ۱۸۸۶، این شرکت با لئون سرپوله همکاری کرد و سپس در سال ۱۸۹۰ یک خودروی با موتور احتراق داخلی تولید کرد که از موتور پانار-دایملر استفاده می‌کرد.

خانواده و شرکت پژو اصالتاً اهل شهر سوشو (Sochaux) هستند؛ جایی که پژو هنوز هم یک کارخانه تولیدی بزرگ و موزه پژو را اداره می‌کند.

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد؛ سوشو در خط حمله پژو

مقر شرکت پژو

وقتی پژو فوتبالی شد

باشگاه فوتبال سوشو-مونتبلیار در سال ۱۹۲۸ با نام «باشگاه فوتبال سوشو» توسط ژان-پیر پژو، یکی از مدیران شرکت خودروسازی فرانسوی پژو، تأسیس شد.

پژو قصد داشت باشگاهی فوتبال برای اوقات فراغت کارکنان شرکت راه‌اندازی کند. او لویی مایار-سلن را به عنوان نخستین رئیس باشگاه منصوب کرد و موریس بایلی را به عنوان اولین سرمربی انتخاب نمود. بایلی همچنین یکی از بازیکنان تیم بود. سوشو نخستین بازی خود را در ۲ سپتامبر ۱۹۲۸ برابر تیم دوم باشگاه محلی AS Montbéliard برگزار کرد. این باشگاه در پایین‌ترین سطح لیگ فوتبال منطقه فرانس-کنته قرار گرفت و نخستین بازی لیگ خود را سه هفته بعد انجام داد و با نتیجه ۱۲–۱ به پیروزی رسید.

گامی در فوتبال حرفه‌ای با دستمزد

پژو از نخستین کسانی بود که از حرفه‌ای شدن فوتبال فرانسه حمایت کرد و در سال ۱۹۲۹ حتی اذعان داشت که به بازیکنانش دستمزد می‌دهد، اقدامی که در آن زمان به‌شدت ممنوع بود. جذب چندین بازیکن ملی‌پوش فرانسوی و همچنین بازیکنانی از خارج باعث شد سوشو به‌راحتی بر منطقه تسلط پیدا کرده و رقبای محلی خود یعنی AS مونتبلیار و AS ولنتینیه را شکست دهد.

در ژوئن ۱۹۳۰، باشگاه مونتبلیار تصمیم گرفت با سوشو ادغام شود و باشگاهی را تشکیل دادند که امروزه وجود دارد. ماه بعد، شورای ملی فدراسیون فوتبال فرانسه با رأی ۱۲۸ به ۲۰ به نفع حرفه‌ای شدن فوتبال در فرانسه رأی داد. با توجه به اینکه پژو از حامیان جدی حرفه‌ای‌سازی بود، سوشو یکی از نخستین باشگاه‌هایی بود که این مقررات جدید را پذیرفت و در نتیجه حرفه‌ای شد.

در فصل افتتاحیه لیگ، سوشو در گروه خود در جایگاه سوم قرار گرفت. اما جایگاه نهایی باشگاه بعداً به رتبه دوم ارتقا یافت، چرا که تیم آنتیب، قهرمان گروه، به دلیل ظن به رشوه‌خواری از لیگ حذف شد.

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد؛ سوشو در خط حمله پژو

تأسیس تیم سوشو در سال ۱۹۲۸

از اولین قهرمانی سوشو تا جنگ

در فصل ۳۵–۱۹۳۴، سوشو نخستین قهرمانی لیگ خود را به دست آورد و با یک امتیاز بیشتر از استراسبورگ در صدر جدول قرار گرفت. تحت هدایت سرمربی اهل اروگوئه، کنراد روس، و کاپیتان اتین ماتلر، معروف به «شیر بلفور»، به همراه مهاجمان راجر کورتوا و برنارد ویلیامز، سوشو در آن فصل بر لیگ سلطه داشت و تنها چهار شکست را تجربه کرد.

پس از فصل ۳۹–۱۹۳۸، خارجی‌های سوشو به دلیل شروع جنگ جهانی دوم باشگاه را ترک کردند تا در بیرون از فرانسه به مربیگری و بازی بپردازند. بازیکنانی که باقی ماندند به خدمت ارتش فرانسه درآمدند، امری که باعث شد باشگاه اهداف بلندپروازانه خود را محدود کند.

در دوران جنگ، برای بقا از نظر مالی، سوشو با رقیب محلی خود AS ولنتینیه ادغام موقت تشکیل داد. باشگاه جدید با نام FC Sochaux-Valentigney در مسابقات زمان جنگ از ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ شرکت کرد. پس از پایان جنگ، سوشو این ادغام را منحل کرد، دوباره حرفه‌ای شد و به نام اصلی خود بازگشت.

با این حال، نتوانست به فرم پیش از جنگ بازگردد و تصمیم گرفت وارد رقابت‌های پرهزینه خرید بازیکن نشود و به جای آن بودجه تیم را متعادل نگه دارد. در نتیجه، در اولین فصل پس از جنگ، سوشو با تنها ۱۵ امتیاز به دسته پایین‌تر سقوط کرد. سوشو تنها یک فصل در دسته دوم ماند و در فصل ۴۸–۱۹۴۷ به دسته اول بازگشت. این باشگاه ۱۳ فصل بعدی را در لیگ دسته اول گذراند که بهترین نتیجه‌اش نایب‌قهرمانی در فصل ۵۳–۱۹۵۲ بود، زمانی که پشت سر تیم قهرمان استاد رنس قرار گرفت.

 

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد؛ سوشو در خط حمله پژو

قهرمانی تیم سوشو در سال ۱۹۳۵

جام گرفتن پس از ۴۰ سال

در دهه ۱۹۹۰، سوشو بین دسته اول و دوم در نوسان بود تا اینکه در آغاز هزاره جدید به دسته اول بازگشت که حالا با نام «لیگ ۱» شناخته می‌شد. باشگاه در سه فصل نخست بازگشت، با قرار گرفتن در بین ده تیم برتر، بسیاری را شگفت‌زده کرد. در این دوره، سوشو به فینال جام اتحادیه رسید و سال بعد موفق به کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها شد. در فینال ۲۰۰۳، سوشو با نتیجه ۴–۱ مغلوب موناکو شد. در فصل بعد، سوشو با تجربه‌تر به فینال بازگشت و این بار نانت را در ضربات پنالتی ۵–۴ شکست داد و نخستین عنوان بزرگ خود از زمان قهرمانی در جام حذفی را کسب کرد. این بار ۴۰ سال طول نکشید تا سوشو عنوان بعدی‌اش را کسب کند؛ در فصل ۰۷–۲۰۰۶، سوشو با شکست مارسی در ضربات پنالتی، قهرمان جام حذفی فرانسه شد. مارسی پیش از بازی با پیروزی ۴–۲ مقابل سوشو، مدعی اصلی قهرمانی بود، اما سوشو با هدایت آلن پرن، همه را شگفت‌زده کرد و نخستین قهرمانی خود در جام حذفی را از سال ۱۹۳۷ به دست آورد.

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد؛ سوشو در خط حمله پژو

جشن قهرمانی سوشو در جام حذفی سال ۲۰۰۷

از فروش باشگاه تا بحران مالی

در جولای ۲۰۱۵، پژو باشگاه را به شرکت هنگ‌کنگی Ledus فروخت. در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که باشگاه اسپانیایی آلاوس (که مالکان آن سهمی در Ledus داشتند) همکاری با سوشو را آغاز می‌کند؛ اما این همکاری تنها چند ماه دوام آورد و در دسامبر همان سال پایان یافت.

با سرمربی‌گری عمر داف، سوشو در آخرین بازی فصل با پیروزی مقابل گرونوبل در لیگ ۲ باقی ماند. باشگاه فصل را در رده ۱۶ م به پایان رساند، اما به دلیل ارائه نکردن حساب‌های مالی متعادل، از سوی نهاد نظارت مالی (DNCG) به دسته ملی (سطح سوم فوتبال فرانسه) سقوط داده شد.

گروه چینی املاک و مستغلات نِنکینگ، که پس از مشکلات اقتصادی شرکت Tech Pro عملاً اداره باشگاه را بر عهده گرفته بود، برای نجات باشگاه از سقوط، سرمایه‌گذاری مالی انجام داد. نِنکینگ همچنین ساموئل لوران را به عنوان مدیرکل منصوب کرد. در آوریل ۲۰۲۰، باشگاه فوتبال سوشو-مونتبلیار به‌طور رسمی به مالکیت گروه نِنکینگ درآمد. «این واگذاری مطابق با توافق‌های قبلی با شرکت Ledus انجام شده است.» فرانکی یائو به عنوان رئیس باشگاه منصوب شد.

در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳، نهاد DNCG بار دیگر سقوط اداری سوشو به لیگ دسته سوم (Championnat National) را به دلیل بحران مالی تأیید کرد.

اولین خودروسازی که وارد فوتبال شد؛ سوشو در خط حمله پژو

منبع: ایراسین

ارسال نظر