۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۵

اختلاف قیمت اطلس در کارخانه و بازار آزاد + جدول

اختلاف قیمت اطلس در کارخانه و بازار آزاد + جدول
اختلاف قیمت کارخانه و بازار اطلس را در این گزارش بخوانید.
کد خبر: ۱۵۲۲۳

به گزارش کارنا، بر اساس قیمت اطلس در بازار آزاد و کارخانه، قیمت کارخانه اطلس جی ال حدود ۵۵۷ میلیون تومان تعیین شده است این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد با قیمتی حوالی ۵۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد در نتیجه معامله این مدل حدود ۴۰ میلیون تومان سود دارد.

همچنین قیمت اطلس جی در نمایندگی‌های شرکت سایپا چیزی نزدیک به ۵۷۷ میلیون تومان اعلام شده است و قیمت بازار این خودرو ۶۲۹ میلیون تومان است بدین ترتیب با خرید اطلس جی از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد نزدیک به ۵۲ میلیون تومان سود خواهید کرد که بیشترین سود در بین مدل‌های مختلف خانواده اطلس است. در جدول زیر قیمت کارخانه و بازار آزاد اطلس در مرداد ۱۴۰۴ را بخوانید.

قیمت کارخانه و بازار آزاد اطلس - مرداد ۱۴۰۴

برند قیمت بازار آزاد(تومان) قیمت کارخانه(تومان) اختلاف قیمت(تومان)
اطلس جی ال ۵۹۷,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵۷,۰۱۶,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس جی ۶۲۹,۰۰۰,۰۰۰ ۵۷۷,۸۰۳,۰۰۰ ۵۲,۰۰۰,۰۰۰

مقایسه فنی اطلس با تیبا۲

اولین مورد برای مقایسه اطلس با تیبا ۲، بررسی مشخصات فنی آنهاست. سایپا سال‌هاست که برای تولید محصولات ملی خود از موتور M ۱۵ استفاده می‌کند. البته نارنجی‌پوشان تلاش کرده‌اند با تغییراتی، قدرت و گشتاور بیشتری از این پیشرانه قدیمی ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ استخراج کنند.

پیشرانه زیر کاپوت تیبا ۲ می‌تواند حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن. متر گشتاور تولید کند. اطلس G از نسخه بهبودیافته موتور M ۱۵ استفاده می‌کند که M ۱۵ I یا M ۱۵ GSI نام دارد. تغییرات روی سرسیلندر و اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) و دریچه گاز برقی، ۴ اسب بخار به قدرت و ۹ نیوتن. متر به گشتاور اضافه کرده است تا اطلس امکان رسیدن به حداکثر ۹۱ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن. متر را داشته باشد.

البته این به‌روزرسانی‌ها تاثیر چشمگیری روی عملکرد پیشرانه نداشته است، به‌طوری که شتاب اطلس G در همان محدوده ۱۳ ثانیه مشابه با تیبا هاچبک باقی مانده و مصرف سوخت هم فقط ۵ درصد کمتر شده است. بدین ترتیب سایپا اطلس در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۶.۸۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و مصرف سوخت تیبا ۶.۹ لیتر است.

برای مقایسه تیبا ۲ با اطلس از نظر گیربکس کار سختی نداریم، چرا که هر دو هاچبک سایپا از جعبه دنده دستی ۵ سرعته بهره می‌برند که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

از آنجایی که اطلس G شاسی یکسانی با تیبا هاچبک دارد و هر دو از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه تیر پیچشی در عقب استفاده می‌کنند، سواری سایپا اطلس نیز بهبود چشمگیری نسبت به هم‌خانواده قدیمی‌تر خود نداشته است. این نکته را اضافه کنیم که سیستم فرمان اطلس مثل تیبا هیدرولیک است.

هر چند سایپا محصول جدید خود، یعنی اطلس را ۱۰ سال بعد از تیبا ۲ معرفی و روانه بازار کرده، نتوانسته تغییر چشمگیری در مشخصات فنی ایجاد کند. با این حال می‌توان رای به برتری جزیی اطلس به تیبا ۲ در بحث فنی داد.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر