
به گزارش کارنا، کامیون داران به عنوان ستون اصلی ناوگان حمل ونقل جادهای کشور، این روزها با چالشهای اقتصادی و صنفی مواجه هستند. افزایش هزینههای سوخت، قطعات یدکی، بیمه و تأخیرهای طولانی در پرداخت کرایه بار از مهمترین مشکلات فعلی کامیون داران است که فشار بی سابقهای بر رانندگان وارد کرده است.
این ناوگان که به سبب جابه جایی کالاها و نیازهای اساسی جامعه سهم کلیدی در پویایی و توسعه اقتصادی کشور دارد، این روزها با چالشهای ساختاری جدی روبه رو است که ریشه در عدم حمایتهای کافی و مستمر از رانندگان و کامیون داران دارد؛ چالشهای ساختاری که به همراه افزایش بی سابقه قیمت قطعات و تجهیزات، کمبود سوخت، عدم حمایتهای بیمهای و سایر مشکلات صنفی، زمینه ساز شکل گیری اعتراضات گسترده در سنوات اخیر شده است که نمونه بارز آن اعتصاب سراسری کامیون داران و رانندگان ماشینهای سنگین، در اواخر اردیبهشت سال جاری در نقاط مختلف کشور است.
فیروز خدایی، رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران عدم بهره وری کافی ناوگان جادهای را از دلایل اصلی اعتصاب کامیون داران عنوان و بیان کرد: متاسفانه وجود ناوگان مازاد و کاهش تقاضای حمل بار موجب کاهش قابل توجه درآمد رانندگان ناوگان جادهای، عدم تناسب درآمدهای آنان با سرمایه گذاری صورت گرفته و کاهش بهره وری در این بخش شده است.
وی با اشاره به کمبود سرمایه گذاریهای لازم در این بخش افزود: کامیون داران سرمایه گذاران اصلی در بخش حمل و نقل جادهای هستند و در سالهای اخیر سرمایه گذاری چندانی از سوی شرکتهای حمل نقل که واسطه بین راننده و صاحب کالا هستند و همچنین سازمان راهداری به عنوان متولی اصلی این حوزه صورت نگرفته است. به طور مثال برخی از پایانههای مرزی و باربری و مسیرهایی که رانندگان در آن تردد میکنند فاقد امکانات بهداشتی و رفاهی و سیستم رعایت نوبت برای رانندگان است.
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران در گفتوگو با خبرنگار کارنا در تشریح مشکلات جاری کامیون داران تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم رانندگان، تاخیرهای طولانی در پرداخت کرایه بار است و این پرداختها بعضا تا چند ماه از سوی شرکتها و سازمانهای دولتی و غیردولتی به تعویق میافتد، بدون آنکه جریمه تأخیر یا مشوق جبرانی در نظر گرفته شود؛ چالشی که عدم نظارت بر آن منجر به ناتوانی رانندگان در تأمین هزینههای جاری و نارضایتی شدید فعالان این حوزه شده است.
خدایی عدم توزیع عادلانه بار را از دیگر چالشها در این بخش برشمرد و اظهار داشت: در شرایطی که با ناوگان مازاد در حمل و نقل جادهای مواجه هستیم لازم است با مدیریت یکپارچه و در راستای توزیع عادلانه بار از ورود خارج از نوبت و بدون ساماندهی برخی افراد سودجو در پایانههای حمل کالا جلوگیری شود که این مهم نیازمند چاره اندیشی از سوی سازمان راهداری است.
وی با اشاره به مشکلات تخصیص و قیمت گذاری سوخت کامیون داران بیان کرد: با اعتصاب رانندگان در اواخر اردیبهشت ماه قولهایی مبنی بر بهبود فرآیند تخصیص و قیمت گذاری سوخت به رانندگان داده شد که متاسفانه تا کنون اجرایی نشده است.
رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران افزایش هزینههای بیمه و عدم اجرای کامل طرح بیمه تکمیلی را از دیگر مشکلات رانندگان عنوان و بیان کرد: هزینههای بیمه تأمین اجتماعی رانندگان در ماههای اخیر درحالی افزایش چشمگیری داشته که سطح خدمات دریافتی و پوششهای حمایتی تغییر چندانی نکرده است. همچنین بسیاری از رانندگان نسبت به شفافیت قراردادهای بیمه تکمیلی معترض هستند. این نارضایتی عمدتاً به دلیل قراردادهای نامناسبی است که به ضرر رانندگان تنظیم شدهاند.
خدایی با اشاره به نقش کلیدی رانندگان جادهای در تامین نیازهای اساسی کشور یادآور شد: جامعه حمل و نقل در جنگ اخیر بار دیگر نشان داد نه تنها از چنین فرصتهایی سواستفاده نکرده بلکه حجم حمل بار توسط رانندگان در دوران جنگ ۱۲ روزه بیش از روزهای عادی بود و با مدیریت جامعه حمل و نقل کمبودی در تامین کالاهای اساسی مردم احساس نشد.
وی با بیان اینکه ناوگان جادهای کشور سالهاست با چالشهای ساختاری دست و پنجه نرم میکند، اظهار داشت: متاسفانه یکی از علل تداوم مشکلات در این بخش، عدم بررسی ریشهای مشکلات است و متاسفانه با راهکارهای موقتی و مسکن، مشکلات رانندگان را برای مدت کوتاهی رفع میکنند. در حالی که رفع ریشهای موانع در این بخش نیازمند نظرخواهی از انجمنهای صنفی و فعالان بخش خصوصی است و این موضوع مورد تایید سازمان راهداری نیز است، اما در عمل در تصمیم گیریها از نظرات کارشناسان صنفی استفاده نمیشود.
رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها افرادی برای واردات کامیون به کشور تصمیم گیری میکنند که هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند.
ارسال نظر