
به گزارش کارنا، به رغم به موافقت سازمان بورس با عرضه سه محصول ایران خودرو در بورس کالا، اما این امر بار دیگر با مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شده است. حالا این پرسش کلیدی برای افکار عمومی مطرح شده که چرا وزارت صمت به رغم مکانیزم شفاف بورس هر بار با فروش خودروهای داخلی در بورس کالا مخالفت میکند؟
جعفر قادری، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: دلیل مخالفت شورای رقابت و وزات صمت با فروش خودرو در بورس کالا رانت موجود در حوزه خودروسازی است، چراکه وقتی امکان واردات خودرو و یا ارز موردنیاز برای ورود خودروهای خارجی به کشور وجود ندارد و به این واسطه رانت برای تولیدکنندگان داخل ایجاد شده است، لزومی ندارد کل درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس کالا نصیب خودروساز شود.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: بورس تنها در صورتی روشی منطقی برای فروش خودرو است که ما به التفاوت قیمت تمام شده و کشف شده خودرو در بورس به جای واریز به حساب خودروساز و یا دولت برای تامین هزینههای دولتی، صرف حمایت از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه خودروسازی، شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر واگذاری قیمت گذاری خودرو به خودروسازان یادآور شد: بعید است قیمت گذاری خودرو به شرکت خودروساز واگذار شود، چراکه اگر این طور بود شورای رقابت با فروش خودرو در بورس کالا مخالفت نمیکرد؛ بنابراین به نظر میرسد تعیین قیمت خودرو همچنان با نظارت شورای رقابت و تعیین سقف قیمتی از سوی سازمان حمایت همراه باشد، چراکه اگر قرار باشد قیمت خودرو آزاد باشد، کشف قیمت خودرو در بورس کالا منطقیتر خواهد بود.
قادری تصریح کرد: وقتی شورای رقابت بر اساس فرمول سازمان حمایت، سقف قیمتی برای خودرو تعیین کرده است، یعنی خودرو نمیتواند به این شکل در بورس عرضه شود و زمانی این امکان وجود دارد که ما به التفاوت قیمت تمام شده و کشف شده خودرو در بورس در راستای تحقیق و توسعه صنعت خودرو هزینه شود.
همچنین عباس آرگون، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در رابطه با فروش خودرو در بورس کالا بیان کرد: هر گونه دخالت در بازار خودرو که منتج به محدودیت عرضه و تقاضا شود و خارج از مکانیزم بازار باشد، محل اشکال بوده و منافع تولیدکننده و مصرف کننده را در معرض خطر قرار خواهد داد. از این رو باید به سمتی حرکت کنیم که شیوه فروش خودرو کاملاً رقابتی و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار در دستور کار قرار بگیرد.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا اظهار داشت: علاوه بر این، باید شرایطی را در صنعت خودرو فراهم کرد که با واردات خودرو، خودروساز داخلی در رقابت با خودروسازان خارجی قرار گرفته و بتواند کیفیت مدنظر مصرف کننده را تامین کند. از طرفی خودرو ساز داخلی باید محصول خود را متناسب با بهای تمام شده و حاشیه سود مناسب به فروش برساند.
این کارشناس صنعت خودرو عدم دخالت در قیمت گذاری را مهمترین معیار در عرضه و فروش خودرو عنوان و بیان کرد: وقتی قیمت خودرو آزاد و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود، مصرف کننده حق انتخاب داشته و متناسب با کیفیت خودرو هزینه میکند، اما وقتی درهای کشور را به روی خودروهای خارجی میبندیم و اجازه میدهیم خودروساز داخلی در انحصار کامل باشد و خودرو را قیمت گذاری میکنیم، طبیعی است که نه تولیدکننده راضی است و نه مصرف کننده و سهامداران.
ارسال نظر