۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۹

خودروسازان چینی، بازار ایران را ترک می‌کنند؟!

خودروسازان چینی، بازار ایران را ترک می‌کنند؟!
با رای شورای امنیت علیه ایران و فعال‌سازی «مکانیزم ماشه»، بازار خودروی ایران در آستانه یکی از جدی‌ترین آزمون‌های خود قرار گرفته است. بازگشت تحریم‌های بین‌المللی و ابهام در ادامه حضور چینی‌ها، نگرانی‌ها درباره آینده صنعت خودروی ایران را به شدت افزایش داده است.
کد خبر: ۱۶۴۹۴

به گزارش کارنا، با رای شورای امنیت علیه ایران و فعال‌سازی «مکانیزم ماشه»، بازار خودروی ایران در آستانه یکی از جدی‌ترین آزمون‌های خود قرار گرفته است. بازگشت تحریم‌های بین‌المللی و ابهام در ادامه حضور چینی‌ها، نگرانی‌ها درباره آینده صنعت خودروی ایران را به شدت افزایش داده است.

 با رد قطعنامه لغو دائمی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و شکست تلاش شب گذشته روسیه و چین برای تعویق تحریم‌ها، عملا مکانسیم ماشه از فردا ۶ مهرماه فعال می‌شود.

با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل مسلما فشار‌های سیاسی و اقتصادی افزایش خواهد یافت، اما سؤالی کلیدی در این وضعیت مطرح می‌شود، اینکه با فعال سازی مکانیزم ماشه چه سرنوشتی در انتظار صنعت و بازار خودرو است؟ چگونه بازگشت تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند از مجاری اقتصاد کلان و زنجیره‌های تأمین صنعتی عبور کرده و بر قیمت، تیراژ تولید و سبد محصولات موجود در بازار خودروی ایران تأثیر بگذارد؟ آیا با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، این احتمال وجود دارد که خودروسازان چینی، بازار ایران را ترک کنند و پیرو تصمیمات اتحادیه اروپا شوند؟

نگاه بازوی پژوهشی مجلس به تاثیر مکانیسم ماشه بر صنعت خودرو

در همین رابطه به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحت عنوان «بررسی سازوکار ماشه و تبعات اقتصادی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران» به بررسی اثرات مکانیزم ماشه پرداخته است.

در بخشی از این گزارش نیز به صنعت خودروسازی ایران و تاثیر تحریم‌ها اشاره شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش تأکید می‌کند که تحریم‌های شورای امنیت عمدتا هدفمند و اشاعه‌محور هستند و به اندازه تحریم‌های ثانویه آمریکا توان فشار فراگیر ندارند و اثر عملی آنها نیز محدودتر خواهد بود. البته در این گزارش آمده است که فعال شدن مکانیزم ماشه در کوتاه‌مدت باعث «افزایش نااطمینانی، نوسانات ارزی، تکانه‌های تورمی و دشوار شدن مسیر تجارت خارجی» می‌شود، اما در بلندمدت نباید انتظار اثر اقتصادی فراگیر داشت و این اثر روی اقتصاد و صنایع مختلف محدود خواهد بود.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد مکانیزم ماشه، هرچند مستقیماً صنعت خودرو را هدف قرار نمی‌دهد، اما فعال سازی آن تهدیدی وجودی برای شریان‌های حیاتی صنعت خودرو محسوب شده و پتانسیل ایجاد یک شوک سیستماتیک را از طریق سه کانال اصلی را برای این صنعت استراتژیک را دارد.

منبع:ایران جیب

ارسال نظر