۱۶ مهر ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰
اختصاصی

وضعیت مبهم و نگران کننده خدمات پس از فروش خودروهای سنگین در ایران

وضعیت مبهم و نگران کننده خدمات پس از فروش خودروهای سنگین در ایران
تجاری سازان داخلی به دلیل عدم ارتباط با شرکت‌های سازنده مادر عملا خدماتی ارائه نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۶۵۶۵

به گزارش کارنا، بازار خدمات پس از فروش و تامین قطعات در بخش خودرو‌های سنگین در وضعیتی مبهم قرار گرفته است، به طوری که رانندگان و کامیون‌داران به عنوان شریان‌های حیاتی اقتصاد کشور در نبود خدمات رسمی و هجوم قطعات تقلبی، هر روز با هزینه‌های گزاف تعمیر و نگه داری رو به رو هستند.

فیروز خدایی، رییس کانون سراسری کامیون داران ایران با اشاره به وضعیت نگران کننده خدمات پس از فروش کامیون و کشنده‌های سنگین در کشور اظهار داشت: تجاری سازان داخلی به دلیل عدم ارتباط با شرکت‌های سازنده مادر عملا خدماتی ارائه نمی‌دهند. در کامیون‌های وارداتی نیز به رغم اینکه هنگام واردات حدود سه درصد ارزش خودرو و بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به‌عنوان هزینه خدمات پس از فروش از خریداران دریافت شده، اما خدمات واقعی به این خودرو‌ها ارائه نمی‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با اشاره به فرآیند طولانی تامین قطعات کامیون‌های وارداتی افزود: متاسفانه فرآیند تامین قطعات کامیون‌های وارداتی به خصوص برند‌های ولوو، داف و رنو به قدری زمان بر شده که گا‌ها بیش از دو ماه به طول می‌انجامد و این امر واردات قطعات استوک از مبادی غیررسمی و کشور‌های همسایه را افزایش داده است.

رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران درباره فرآیند تامین قطعات کشنده‌ها و کامیون‌های وارداتی یادآور شد: قطعات استوک به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی و برخی قطعات اگرچه اصل نیستند، اما توسط نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و از طریق کشور‌های ثالث مانند ترکیه و امارات از مسیر رسمی وارد کشور می‌شوند.

خدایی با اشاره به نابسامانی بازار لوازم یدکی خودرو‌های سنگین خاطرنشان کرد: متاسفانه قطعات یدکی خودرو‌های سنگین به واسطه حضور دلالان و واسطه گران قیمت مشخصی ندارد و از طرفی نوسانات نرخ ارز موجب بی ثباتی قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو‌های سنگین شده و متاسفانه نظارتی نیز در این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به راهکار‌های موثر برای بهبود کیفیت خدمات پس از فروش خودرو‌های سنگین در کشور اظهار داشت: وزارت صمت به عنوان نهاد متولی در این بخش باید با نظارت مستمر بر عملکرد نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، این شرکت‌ها را ملزم به تامین به موقع قطعات با قیمت و کیفیت مناسب کنند. کامیون داران نیز در صورت عدم تامین قطعات از سوی نمایندگی‌ها باید به نهاد‌های نظارتی مراجعه کرده و با مطالبه گری از تضییع حقوق خود جلوگیری کنند.

رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران در پایان اذعان داشت: همچنین با سرمایه گذاری انجمن و تشکل‌های صنفی و ایجاد تعاونی‌های تامین قطعات در سطح کشور می‌توان بخشی از نیاز کامیون داران به تامین به موقع قطعات را پاسخ داد و قطعا استفاده از ظرفیت تشکل‌های صنفی برای تامین قطعات بهتر از وابستگی به عده‌ای سودجو است که تنها به منافع خود که از این محل عاید آنها می‌شود، فکر می‌کنند.

ارسال نظر