
به گزارش کارنا، یک فعال و کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: رکود بازار خودرو که پیش از این به کاهش معاملات و خواب سرمایه نمایشگاه داران منجر شده بود با اعمال تحریمهای جدید شدت پیدا کرده است.
کاظم محمدی نیکخواه درباره اثرات فعال سازی مکانیسم ماشه بر بازار خودرو اظهار داشت: به نظر میرسد فعال شدن مکانیسم ماشه تاثیر زیادی بر بازار خورو نداشته باشد، کمااینکه با افزایش نرخ دلار از کانال ۹۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان، قیمت خودرو تغییر چندانی پیدا نکرد.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: واقعیت این است که افت تقاضا نسبت به عرضه در بازار خودرو و کاهش فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار آزاد، خودرو را از حالت سرمایهای خارج کرده و در حال حاضر تنها مصرف کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو کرده و خودروسازان نیز محصولات خود را با شرایط اقساط به بازار عرضه میکنند.
این فعال و کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه فعال شدن مکانیسم ماشه رکود حاکم بر بازار خودرو را تشدید کرده است، افزود: رکود بازار خودرو که پیش از این به کاهش معاملات و خواب سرمایه نمایشگاه داران منجر شده بود با اعمال تحریمهای جدید شدت پیدا کرده است.
نیکخواه اظهار داشت: اگرچه صنعت خودرو پیش از این نیز تجربه تحریم داشته و تهاتر خودرو میان ایران و چین نیز در سایه تحریمهای قبلی رونق پیدا کرده است، اما فعال سازی مکانیسم ماشه تجربهای جدید است و باید دید در ادامه چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.
وی همچنین درباره سرنوشت واردات خودرو پس از آغاز تحریمهای جدید اذعان داشت: ممکن است با فعال سازی مکانیسم فرآیند واردات خودرو همچنان ادامه دار باشد، اما قطعا سیاست گذار به دلیل محدودیتهای ارزی و مدیریت بازار ناچار است حجم واردات خودرو به کشور را کاهش دهد، به خصوص در شرایط فعلی که خودروهای وارداتی بسیاری در کف بازار است، افزایش واردات مقرون به صرفه نخواهد بود.
این فعال و کارشناس بازار خودرو یادآور شد: نکته دیگر اینکه وقتی خودروهای وارداتی موجود در کف بازار که با دلار ۶۰ هزار تومانی وارد کشور شدند خریداری ندارند قطعا خودروهایی که قرار است با دلار ۱۰۰ هزار تومانی وارد کشور شوند با کاهش تقاضا مواجه خواهند شد، اما در هر حال باید منتظر ماند و دید دولت چه سیاستی را در رابطه با واردات خودرو در پیش خواهد گرفت.
ارسال نظر