
به گزارش کارنا، خودروسازان چینی با اتخاذ استراتژیهای جدید، از جمله سرمایهگذاری هنگفت در فناوریهای پیشرفته (بهویژه برقیسازی و سیستمهای هوشمند خودران) و همکاری با شرکتهای بزرگ فناوری، جایگاه خود را از تولیدکننده صرفا خودروهای اقتصادی به عرضهکننده محصولات لوکس و مدرن تغییر دادهاند.
این خودروهای چینی دیگر ارزان نیستند، بلکه به بالاترین سطح از آپشنها مجهزند و قوای محرکه قدرتمند و طراحیهای چشمنوازی هستند و به لحاظ بصری و آپشن توانستهاند نظر خریداران را به خود جلب کنند؛ نکته اینجاست که برخی از خودروهای چینی به لحاظ قیمتی تنه به تنه خودروهای اروپاییهای لوکس میزنند.
بررسیهای بازار خودروی ایران نشان میدهد که با آزادسازی واردات خودرو و تمایل واردکنندگان به عرضه محصولات پریمیوم، نسل جدیدی از خودروهای لوکس و گرانقیمت چینی وارد کشور شدهاند که از نظر فناوری، کیفیت ساخت و امکانات رفاهی، استانداردهای جدیدی را تعریف میکنند. این محصولات دیگر صرفا مدلهای اقتصادی نیستند، بلکه رقبایی جدی برای برندهای معتبر جهانی محسوب میشوند.
چهار نمونه از برجستهترین مدلهایی که توجه بازار را به خود جلب کردهاند، شامل «آواتار۱۱ (Avatr ۱۱ EV)»، «ایرس HM۵ (Eres HM۵ EREV)»، «تانک ۳۰۰ (Tank ۳۰۰)» و «وویا فری (Voyah Free)» میشود.
آواتار ۱۱ (Avatr ۱۱ EV)
خودروی «آواتار ۱۱» یک کراساوور تمام برقی لوکس چینی است که مشخصات فنی قابل توجهی دارد. حداکثر قدرت این خودرو به ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۶۵۰ نیوتنمتر میرسد. این خودرو با شتاب صفر تا صد ۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، از باتری لیتیومی ۱۱۶ کیلووات ساعت بهره میبرد که طبق استاندارد CLTC چین، بُرد پیمایشی تا ۷۰۰ کیلومتر را ارائه میدهد.
بررسی قیمتهای یک سایت فروش خودرو نشان میدهد، این خودرو در حال حاضر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون در بازار قیمتگذاری شده است.
ایرس (HM۵ EREV)
ایرس HM۵ برای نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ با نام ارس M۵ رونمایی شد. این کراساوور پیشرفته، نخستین محصول برند ارس (ERES) در بازار ایران است و بهعنوان حاصل همکاری میان شرکت خودروسازی سِرِس (Seres) و هواوی شناخته میشود. ایرس HM۵ در برخی بازارهای جهانی با نام AITO M۵ نیز عرضه شده است.
این خودرو چینی از دو موتور الکتریکی با توان ۳۶۵ کیلووات معادل ۴۸۹ اسب بخار و ۶۷۵ نیوتنمتر گشتاور برخوردار است. از سوی دیگر به کمک سیستم دو دیفرانسیل (AWD)، ایرس HM۵ قادر است در مدت زمان تنها ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
موتور بنزینی تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر و توان ۱۱۴ اسب بخار تنها برای شارژ باتری استفاده میشود و خودرو بدون اتصال مستقیم موتور بنزینی به چرخها حرکت میکند.
این خودرو جذاب که توانسته از بسیاری طرفداران خودرو دلبری کند در بازار ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمتگذاری شده است.
تانک ۳۰۰ «(Tank ۳۰۰)».
اما «تانک ۳۰۰» از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با سیستم سوخترسانی GDi بهره میبرد که توانایی تولید ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولید شده توسط این موتور هم از طریق یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک AT به چرخهای عقب خودرو منتقل میشود.
با توجه به استفاده از سیستم انتقال قدرت Part Time ۴WD در تانک ۳۰۰، راننده میتواند توان تولیدی موتور را از طریق کمک سبک و یا سنگین به هر چهار چرخ خودرو نیز منتقل کند.
این SUV سایز متوسط آفرودی با قوای فنی ذکر شده، میتواند در ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز ۱۷۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است. ارزیابیها نشان میدهد این خودرو در بازار ۶ میلیارد قیمت خورده است.
وویا فری (Voyah Free)»
وویا فری (Voyah Free) یکی دیگر از خودروهای پلاگین هیبریدی چینی است که با ترکیبی از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و دو موتور الکتریکی، مجموعا ۴۸۳ اسببخار قدرت و ۷۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۴.۸ ثانیه ثبت کرده است.
ارزیابیها نشان میدهد این خودرو پلاگین هیبریدی چینی در بازار داخلی ۷ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
منبع:اقتصاد نیوز
ارسال نظر