به گزارش کارنا، با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو در سال جاری و کاهش تعرفه واردات موجی از نگرانیها در میان دست اندرکاران صنعت خودرو شکل گرفته است، به طوری که برخی از بازیگران این صنعت این آیین نامه را در تضاد با منافع ملی و سیاستهای تولیدی کشور میدانند.
در حالی که آیین نامه واردات خودرو با انتقاد خودروسازان، قطعه سازان و مونتازکاران خودرو همراه شده، اما احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است نگرانی بازیگران صنعت خودرو نسبت به واردات خودرو بیهوده است، چراکه کلاس قیمتی خودروهای وارداتی متفاوت با خودروهای داخلی است.
وی با اشاره به موجی از نگرانیها در میان ذینفعان صنعت خودروسازی از واردات خودرو عنوان کرد: بازیگران صنعت خودرو از واردات خودرو به کشور بیم دارند، چراکه تصور میکنند واردات خودرو اثرات منفی بر صنعت خودرو داخلی خواهد داشت، در حالی که کلاس قیمتی خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی متفاوت است.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: واردات خودرو نه تنها تهدیدی برای تولیدات داخلی محسوب نمیشود، بلکه قیمت خودروهای داخلی را رقابتی کرده و با ورود خودروهای خارجی هم نگاه به خودروساز داخلی در سطح قیمتی خودروهای اقتصادی به طور ویژه ادامه خواهد داشت.
نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: ممکن است واردات خودرو به دلیل تشابه قیمتی خودروهای وارداتی به محصولات مونتاژی به ضرر خودروسازان مونتاژکار باشد، اما شرایط را برای آنها رقابتی کرده و اثر تنظیم گری بر بازار خودرو خواهد داشت.
قاضی زاده هاشمی افزود: از این رو نگرانی خودروسازان و قطعه سازان نسبت به واردات خودرو بیهوده است، چراکه خودروسازان داخلی با تولید محصولات باکیفیت و فروش خوب میتوانند جایگاه خود را در بازار داخلی حفظ کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی ۹۰ هزار دستگاه خودرو در آیین نامه اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ عنوان کرد: از آنجایی که دولت از ابتدای سال تا کنون درگیر تدوین و تصویب آیین نامه واردات خودرو بوده در خوشبینانهترین حالت حدود ۵۰ هزار دستگاه تا پایان سال به کشور وارد خواهد شد. هر چند که با توجه به تقاضای یک میلیون دستگاهی خودرو در کشور سطح نیاز به خودروهای وارداتی بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال خواهد بود.
ارسال نظر