۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۹
اختصاصی

مسیر دشوار خودروسازان داخلی در رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶

مسیر دشوار خودروسازان داخلی در رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶
در دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که هیات‌وزیران مصوبه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه کلیه خودروسازان و واردکنندگان خودرو از ابتدای سال‌۱۴۰۶ باید خودرو‌های خود را مطابق با استاندارد آلایندگی یورو۶ عرضه کنند.
کد خبر: ۱۸۰۶۷

به گزارش کارنا، در دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که هیات‌وزیران مصوبه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه کلیه خودروسازان و واردکنندگان خودرو از ابتدای سال‌۱۴۰۶ باید خودرو‌های خود را مطابق با استاندارد آلایندگی یورو۶ عرضه کنند.

این مصوبه بار دیگر و به تازگی در آیین افتتاح آزمایشگاه آلایندگی خودرو از سوی وزیر صمت، رئیس سازمان ملی استاندارد و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد تاکید قرار گرفته است.

مقامات دولتی در حالی بر لزوم ارتقای استاندارد‌های آلایندگی خودرو تاکید دارند که خودروسازان داخلی این روز‌ها نه تنها با بحران نقدینگی، زیان تولید و زیان انباشته دست‌وپنجه نرم می‌کند، بلکه در تامین مالی پروژه‌های جاری خود با چالش جدی مواجه هستند.

از سوی دیگر، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند بسیاری از موتور‌های فعلی قابلیت ارتقا به استاندارد یورو ۶ را ندارند و توسعه موتور‌های جدید نیز مستلزم میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری است که این مهم در حال حاضر با توجه به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته سه خودروساز اصلی کشور امکان پذیر نمی‌باشد.

امیرحسین شامخی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ از سوی خودروسازان داخلی را نیازمند دو اقدام جدی دانست وعنوان کرد: اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۶ در گام نخست مستلزم ارتقای فناوری قوای محرکه و در گام بعدی بهبود کیفیت سوخت تولیدی مطابق با این استاندارد است، در غیر این صورت، ارتقای استاندارد آلایندگی موتور به تنهایی کمکی به بهبود عملکرد خودرو نخواهد کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا افزود: از آنجایی که عمده خودرو‌های داخلی توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند و معمولاً دو خودروساز بزرگ از موتور‌های ساخت خود در خودرو‌های تولیدی استفاده می‌کنند، در نتیجه قابلیت ارتقای استاندارد آلایندگی یورو ۶ در این موتور‌ها بعید به نظر می‌رسد. کمااینکه در گذشته که خودروسازان در بازه زمانی کوتاهی (از ۲۹ دی ماه ۱۳۹۰ تا پایان سال۹۱) ملزم به ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو ۲ به یورو ۴ شدند به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم عملا موفق به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۴ نشدند.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: از این رو به نظر می‌رسد فرآیند ارتقای فناوری در صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف از جمله وجود تحریم ها، نبود دانش فنی و سرمایه لازم از روندی کند برخوردار است.

شامخی با بیان اینکه خودروسازان داخلی در رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ مسیر دشوارتری را نسبت به خودروسازان مونتاژکار پیش رو دارند، افزود: شرکت‌های مونتاژکار می‌توانند در قرارداد با شرکت مادر استاندارد یورو ۶ را لحاظ کرده و خودرو‌های مجهز به این استاندارد را وارد کشور کنند، اما خودروسازان داخلی برای ارتقای موتور خودرو به استاندارد آلایندگی یورو ۶ و یا سرمایه گذاری در این بخش مسیر دشواری را پیش رو دارند.

وی تصریح کرد: بنابراین هدف گذاری برای ارتقای استاندارد آلایندگی یورو ۶ تا سال ۱۴۰۶ و در بازه زمانی کمتر از دو سال کمی خوشبینانه است، مگر اینکه خودروسازان با واردات فناوری و پیشرانه‌های مجهز به استاندارد یورو ۶ و مونتاژ خودرو بتوانند به این فناوری دست پیدا کنند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به پیامد‌های عدم مطابقت استاندارد آلایندگی در خودرو‌های داخلی با کیفیت سوخت تولیدی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قاعدتا وقتی استاندارد سوخت در رده پایین تری نسبت به استاندارد آلایندگی خودرو قرار دارد میزان آلاینده خروجی موتور نیز مطابق با استاندارد یورو ۶ نبوده و در نتیجه احتمال صدمه به سیستم پس پالایش موتور وجود خواهد داشت.

شامخی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه مقدار گوگرد موجود در سوخت طبق استاندارد‌های یورو ۶ به ویژه در خودرو‌های دیزلی باید حدود صفر باشد (کمتر از ۱۰ پی پی‌ام)، در حالی که میزان گوگرد سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های کشور گاهاً به چند هزار پی پی‌ام می‌رسد. از این رو می‌توان گفت ارتقای استاندارد آلایندگی در خودرو‌های داخلی با چالش جدی مواجه خواهد بود.

ارسال نظر