۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷

رعایت استانداردهای 120 گانه؛ افزایش هزینه تولید یا ضرورت صنعت خودرو؟

رعایت استانداردهای 120 گانه؛ افزایش هزینه تولید یا ضرورت صنعت خودرو؟
با پایان مهلت قانونی استاندارد‌های ۸۵گانه خودرو در تیرماه سال گذشته که البته اجرای کامل توسط خودروسازان داخلی همچنان با چالش‌هایی همراه است، حالا سازمان ملی استاندارد تصمیم به ارتقای استاندارد‌های خودرویی از ۸۵ به ۱۲۰گانه گرفته است.
کد خبر: ۱۴۱۲۹

به گزارش کارنا، با پایان مهلت قانونی استاندارد‌های ۸۵گانه خودرو در تیرماه سال گذشته که البته اجرای کامل توسط خودروسازان داخلی همچنان با چالش‌هایی همراه است، حالا سازمان ملی استاندارد تصمیم به ارتقای استاندارد‌های خودرویی از ۸۵ به ۱۲۰گانه گرفته است.

این تصمیم که هم اکنون در دستور کار شورای عالی استاندارد قرار دارد، در صورت تصویب و الزام خودروسازان به رعایت آن به خروج خودرو‌های قدیمی از خط تولید و ارتقای ایمنی و کیفیت خودرو‌های داخلی منجر خواهد شد.

مرتضی ملاجعفری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص این تصمیم سازمان ملی استاندارد و ارتقای استاندارد‌های خودرویی اظهار داشت: الزام خودروسازان به استاندارد‌های ۱۲۰ گانه را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد. افزایش تعداد استاندارد‌های خودرویی در شرایط تحریمی از یک طرف باعث افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده خودرو شده که قاعدتا به ضرر مصرف کننده است و از طرفی عدم رعایت استاندارد‌های ۱۲۰ گانه به عقب ماندگی صنعت خودرو از خودروسازی روز دنیا منجر خواهد شد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با اشاره به اینکه استاندارد‌های ۱۲۰ گانه عمدتا به استاندارد‌های ایمنی و تجهیز خودرو‌ها به سیستم‌های کمک کننده پیشرفته که در خودرو‌های روز دنیا به خصوص خودرو‌های چینی به کار گرفته می‌شوند، معطوف است، افزود: یورو انکپ، سازمان معتبر ارزیابی ایمنی خودرو‌های اروپا نیز با هدف کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از حواس پرتی رانندگان از سال ۲۰۲۶ قوانین جدیدی را اعمال خواهد کرد که بر این اساس خودروسازان ملزم به استفاده از دکمه‌های فیزیکی به جای صفحه‌های لمسی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه باید بین استاندارد‌های ۸۵ و ۱۲۰ گانه تعادل ایجاد کرد، یادآور شد: به این منظور لازم است  مواردی از استاندارد‌های سختگیرانه ۸۵ گانه از جمله استاندارد آلایندگی یورو ۵ در حالی که بنزین تولیدی کشور یورو ۵ نیست و اجرای آن تنها به افزایش هزینه تولید و قیمت تمام خودرو منجر می‌شود در شرایط فعلی کنار گذاشته شده و به جای آن برخی از  استاندارد‌های ۱۲۰ گانه که با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را به لحاظ ایمنی در خودرو ایجاد می‌کنند، از سوی خودروسازان به کار گرفته شوند.

ملاجعفری در پایان تاکید کرد: از آنجایی که استاندارد‌های ۱۲۰ گانه فناوری‌های جدید خودرویی نظیر خودرو‌های متصل و خودران و استاندارد‌های ۸۵ گانه، استاندارد‌های پایه مانند مصرف سوخت، آلایندگی، تصادفات از جلو و جانب خودرو و تزئینات داخلی و خارجی را شامل می‌شوند، اجرای همزمان آنها منافاتی با یکدیگر نخواهد داشت.

ارسال نظر