به گزارش کارنا، در حالی که بسیاری از تاکسیرانها هنوز تاکسی برقی خود را تحویل نگرفتهاند، از حساب برخی از آنها اقساط وام برداشت شده و هزینههای اضافی نیز به آنها تحمیل شده است.
رانندگان تاکسیهای برقی در تهران از تأخیر در تحویل خودروها، مشکلات بانکی برای دریافت وام و افتتاح حساب و محدودیت ایستگاههای شارژ خبر میدهند و میگویند این مسائل موجب بروز اختلال در درآمد و فعالیت روزانه آنها شده است.
ناصر امانی در سیصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه اخیر خود با تعدادی از رانندگان تاکسی تهران که مشمول ثبتنام و دریافت خودروهای لاکچری و شاسیبلند برقی هستند، اظهار کرد: تاکنون ۱۷۵۰ دستگاه از این خودروها وارد تهران شده، اما فقط ۱۸۹ دستگاه به متقاضیان واگذار شده است، با این حال، چند مسئله وجود دارد که آنها را بهعنوان تذکر به شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی اعلام میکنم.
بیعدالتی در روند ثبتنام و تحویل خودرو
وی ادامه داد: ثبتنام از ۱۲ اردیبهشت امسال آغاز شد و بر اساس قول مدیران تاکسیرانی قرار بوده این خودروها ظرف ۲۰ روز تحویل متقاضیان شود؛ اما تاریخ و نوبت تحویل عادلانه نیست، افرادی که در اردیبهشت ـ یعنی اوایل ثبتنام ـ اقدام کردهاند هنوز خودرو دریافت نکردهاند، در حالی که برخی ثبتنامکنندگان شهریورماه بلافاصله خودرو تحویل گرفتهاند، علت این رفتار دوگانه چیست؟
بیکارشدن رانندگان بهدلیل اعتماد به وعده تحویل ۲۰روزه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا تصریح کرد: تعدادی از رانندگان با تکیه بر قول تحویل ۲۰ روزه، خودروهای قبلی خود را از رده خارج کردهاند، اما اکنون که خودرو تحویل نگرفتهاند، بیکار و سرگردان ماندهاند و منبع درآمدی ندارند، این افراد حدود ۴۰ نفر هستند و کسی هم پاسخگوی آنها نیست.
تغییر در شرایط پرداخت هزینههای جانبی
امانی تصریح کرد: قرار بود طبق اعلام رسمی سایت سازمان، هزینههای بیمه، سند و لوازم اولیه توسط سازمان پرداخت شود، اما اکنون یکباره همه مسئولیتها بهعهده تاکسیران گذاشته شده است و گفتهاند این هزینهها را خود رانندگان باید پرداخت کنند.
افزایش ناگهانی مبلغ آورده رانندگان و حذف تجهیزات
وی اضافه کرد: ابتدا گفته شده بود تاکسیرانها فقط ۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند، اما اکنون اعلام شده است باید در یک مرحله ۱۶۳ میلیون و در مرحله دیگر ۸۰ میلیون تومان پرداخت کنند، همچنین هزینه وسایل یدکی و متعلقات خودرو که در ابتدا به رانندگان خودرو کامل و مجهز نشان داده شده بود، اکنون بهعهده آنهاست؛ زیرا هنگام تحویل، جک، زاپاس، دوربین کنترل و برخی تجهیزات وجود ندارد، گفته میشود جمع این هزینهها حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و رانندگان باید مجدداً آنها را خریداری کنند.
مشکلات بانکی و زمان طولانی شارژ خودرو
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: رانندگان برای افتتاح حساب جاری و دریافت دستهچک ۴ ماه است بین بانک عامل و سازمان تاکسیرانی در رفتوآمد هستند و هنوز مشکلشان حل نشده است.
با وجود این مشکلات، پس از تحویل خودرو باید روزانه ۴ تا ۵ ساعت وقت صرف شارژ کنند، زیرا ایستگاههای شارژ در تهران محدود است و باید ساعتها منتظر بمانند، جالبتر اینکه برخی رانندگانی که هنوز خودرو تحویل نگرفتهاند، دو ماه است قسط وام از حسابشان برداشت میشود.
نبود زیرساخت و لزوم ورود جدی شهرداری
وی افزود: اگر یادتان باشد ابتدا گفته شد که باید زیرساختها فراهم شود و سپس این طرح اجرا گردد. اکنون از ۱۷۵۰ دستگاه، فقط ۱۸۵ دستگاه تحویل شده و همین تعداد با این حجم مشکلات مواجهاند؛ حال تصور کنید ۱۷۵۰ دستگاه تحویل شود (!) چگونه میتوان ساماندهی و مدیریت کرد؟ بنابراین به شهرداری تهران تذکر میدهم که با توجه به جابهجایی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، مشخص نیست چهکسی پاسخگو است، اما در هر حال باید برای حل این مشکلات فکری جدی کنند.
منبع:تسنیم
ارسال نظر