به گزارش کارنا، بازار خودرو این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ بازاری که به سبب ناکارآمدی سیاستهای دولت در تنظیم بازار خودرو در رکود مطلق به سر میبرد.
رکود حاکم بر بازار خودرو مبین این است که سیاستهای دستوری و ابزارهای تنظیم گری دولت از جمله کنترل قیمت، فروش خودرو از طریق قرعه کشی در بستر سامانه یکپارچه نه تنها در تنظیم بازار موثر نبوده، بلکه به کاهش عرضه و افزایش قیمتها در بازار خودرو دامن زده است.
از سوی دیگر، روند واردات خودرو به کندی پیش میرود و در حالی که طبق آیین نامه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ قرار بود ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، اما طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی گمرک ایران ۳۲ هزار دستگاه خودرو طی هفت ماه امسال به کشور وارد شده است.
محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناکارآمدی سیاستهای دولت در تنظیم بازار خودرو اظهار داشت: متاسفانه مداخله حاکمیت در اقتصاد صنعت خودرو منجر به عدم رقابت و تشدید انحصار در خودروسازی کشور شده است. در حالی که با کاهش تصدی گری دولت در این صنعت و ایجاد رقابت در بازار خودرو، تحول در حوزه خودروسازی دور از انتظار نخواهد بود.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا دخالت دولت را مهمترین معضل صنعت خودرو کشور عنوان و بیان کرد: طبیعی است بازار خودرو و هر بازاری توسط دولت مدیریت میشود نمیتوان به ایجاد تغییرات مثبت در آن امیدوار بود؛ بنابراین همان طور که عملکرد دولت در سایر بخشها با شکست مواجه شده در حوزه خودروسازی نیز موفق عمل نکرده است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی رانت و عدم بهرهوری را از ویژگیهای بارز اقتصاد دولتی دانست و تصریح کرد: از آنجایی که در اقتصاد دولتی الزامی به پاسخگویی وجود ندارد کاهش بهره وری و ناکارآمدی در هر بخشی که توسط دولت مدیریت میشود، امری طبیعی به نظر میرسد؛ صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست.
ارسال نظر