۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰
اختصاصی

ایجاد محدودیت در تردد خودرو‌های درون سوز؛ شرط اصلی توسعه خودرو‌های هیبریدی

ایجاد محدودیت در تردد خودرو‌های درون سوز؛ شرط اصلی توسعه خودرو‌های هیبریدی
با افزایش تردد خودرو‌های فرسوده در کشور که امروز تعداد آنها به ۸ میلیون افزایش پیدا کرده است و نقش کلیدی ناوگان فرسوده در افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کلان شهر‌ها زمان آن رسیده که دولت محدودیت‌هایی را برای تردد وسایل نقلیه درون سوز اعمال کند.
کد خبر: ۱۸۳۳۵

به گزارش کارنا، با افزایش تردد خودرو‌های فرسوده در کشور که امروز تعداد آنها به ۸ میلیون افزایش پیدا کرده است و نقش کلیدی ناوگان فرسوده در افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کلان شهر‌ها زمان آن رسیده که دولت محدودیت‌هایی را برای تردد وسایل نقلیه درون سوز اعمال کند.

به عقیده کارشناسان صنعت خودرو یکی از راهکار‌های موثر برای ایجاد محدودیت در تردد خودرو‌های درون سوز، الزام مالکان خودرو‌های فرسوده به اسقاط و جایگزینی این خودرو‌ها با خودرو‌های هیبریدی است.

استفاده از تجربه کشور‌های مختلف دنیا نظیر ممنوعیت تردد خودرو‌های دیزلی در شهر‌ها و هدف گذاری برای حذف کامل خودرو‌های بنزینی تا سال‌های ۲۰۳۵ از دیگر راهکار‌هایی است که می‌تواند زمینه گذار به سمت حمل و نقل پاک در کشور را فراهم کند.

رضا سپه وند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا یکی از اقدامات مهم برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در کشور را جایگزینی خودرو‌های بنزینی با هیبریدی عنوان و تاکید کرد: این مهم تنها با حمایت‌های دولت محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت دولت از تولید خودر‌وهای هیبریدی در کشور نه تنها هزینه نیست، بلکه بسیاری از هزینه‌های دولت را کاهش می‌دهد، افزود: اگر دولت ابزار‌های تشویقی لازم را در اختیار خودروسازان و مصرف کنندگان قرار دهد، تولیدکننده و مصرف کننده به تولید و خرید این خودرو‌ها ترغیب شده و در نتیجه دولت از محل صرفه جویی درمصرف سوخت، کاهش واردات بنزین و یارانه اختصاص یافته به سوخت می‌تواند هزینه‌های خود را کاهش دهد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز مصرف سوخت خودرو‌های داخلی به ۱۱ لیتر نیز می‌رسد، تصریح کرد: این در حالی است که مصرف سوخت در سایر کشور‌ها کمتر از ۸ لیتر و در کشور‌های اروپایی و توسعه یافته ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سپه وند با بیان اینکه خودرو‌های هیبریدی گزینه‌ای منطقی‌تر نسبت به خودرو‌های برقی در ایران هستند، خاطرنشان کرد: خودرو‌های برقی چالش‌های خاص خود را دارند از جمله اینکه یک سوم قیمت خودرو‌های برقی را باتری‌های لیتیومی تشکیل می‌دهند و پس از مدتی نیز باید تعویض شوند. همچنین خودرو‌های برقی نیاز به جایگاه‌های شارژ برق دارند که ساخت آنها هزینه زیادی را به دولت تحمیل می‌کند.

وی ایجاد محدودیت برای تردد خودرو‌های درون سوز را شرط اصلی توسعه خودرو‌های هیبریدی در کشور عنوان و بیان کرد: جایگزینی خودرو‌های بنزینی با هیبریدی در صورتی اثربخشی لازم را خواهد داشت که خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند. به عبارت دیگر با جایگزینی خودرو‌های فرسوده با خودرو‌های هیبریدی هم خودروسازان اقبال بیشتری به تولید خودرو‌های هیبریدی پیدا می‌کنند و هم مالکان خودرو‌های فرسوده به خرید خودرو‌های هیبریدی اشتیاق پیدا خواهند کرد.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه جهانی استفاده از خودرو‌های هیبریدی یادآور شد: اگر نگاه دولت و مجلس به سمت کاهش مصرف انرژی در کشور باشد و عزم و اراده جدی برای آن وجود داشته باشد قطعا به سمت استفاده از خودرو‌های هیبریدی حرکت خواهیم کرد؛ سیاستی که دولت‌های اروپایی در پیش گرفته‌اند.

سپه وند در پایان خاطرنشان کرد: در کنار توسعه خودرو‌های هیبریدی باید کیفیت سوخت تولیدی در کشور را به یورو ۵ ارتقا داد، چراکه خودرو‌های هیبریدی نیاز به بنزین یورو ۵ دارند و از طرفی سوخت یورو ۵ به دلیل آلایندگی کمتر اثر چشمگیری در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

ارسال نظر