به گزارش کارنا، در سالهای اخیر به رغم تاکید دولت و سیاست گذار بر رشد و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی، اما زیرساختهای لازم برای تردد این خودروها از جمله ایستگاههای شارژ برق هنوز در کشور فراهم نیست و این موضوع به یکی از دغدغههای جدی مالکان خودروهای برقی و هیبریدی تبدیل شده است.
بهروز محبی نجم آبادی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساختهای برقی سازی در کشور عنوان کرد: یکی از پیشنهادات مهم مجلس به دولت در کنار سیاستهای اصلاح قیمت سوخت، توسعه خودروهای برقی و هیبریدی در کشور است.
وی گسترش خودروهای برقی و هیبریدی در کشور را نیازمند توسعه ایستگاههای شارژ برق در شهرها و جادهها دانست و تاکید کرد: ایجاد جایگاههای شارژ برق باید ابتدا از کلان شهرها آغاز شود؛ کلان شهرهایی که امروز به دلیل وضعیت اقلیمی از آلودگی شدید هوا رنج میبرند و و چالشهای جدی را برای کشور و شهروندان ایجاد کردهاند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: از آنجایی که بیشترین تردد خودروها و انتشار آلایندگیها در کلان شهرها اتفاق میافتد با در الویت قرار دادن کلان شهرها برای ایجاد زیرساختهای برقی سازی همچون شهر تهران که به ایستگاههای شارژ برق مجهز شده و امکان شارژ خودروهای برقی در آن فراهم است میتوان به کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی در شهرهای بزرگ کمک کرد.
محبی نجم آبادی تصریح کرد: از سوی دیگر، ایجاد زیرساختهای برقی سازی در کلان شهرها نقطه آغازی برای احداث ایستگاههای شارژ برق در شهرهای کوچک خواهد بود و به تدریج میتوان آن را به مسیرهای بین المللی و جادههای اصلی از جمله جاده تهران - مشهد که سالانه بیش از ۲۵ میلیون تردد در این مسیر صورت میگیرد، تعمیم داد تا زمینه توسعه خودروهای هیبریدی و برقی در کشور را فراهم شود.
وی با اشاره به نقش شهرداریها و سایر دستگاهها در توسعه زیرساختهای برقی سازی بیان کرد: اگرچه شهرداریها در راستای برقی سازی حمل و نقل عمومی اقداماتی از قبیل خرید تاکسی و اتوبوسهای برقی را در دستور کار قرار دادهاند، اما با توجه به اهمیت گسترش حمل و نقل پاک و درآمد زایی از این محل میبایست این مسیر را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه حمل و نقل برون شهری نیز سازمان راهداری و وزارت راه و سازی باید نگاه ویژهای به این موضوع داشته و با بسترسازی و استفاده بهینه از منابع به توسعه زیرساختهای برقی سازی در مسیرهای برون شهری کمک کنند.
محبی نجم آبادی یادآور شد: همچنین سایر دستگاهها از جمله وزارت نفت که برای تامین سوخت در کشور متحمل هزینههای بسیاری شده میتوانند با کمک به برقی سازی و هیبریدی سازی ناوگان خودرویی کشور این هزینهها را جبران کنند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر هزینهای از سوی دولت در راستای توسعه خودروهای برقی و هیبریدی و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز نوعی سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که دولت سالانه رقم بالایی را صرف واردات بنزین میکند، هر گونه هزینه در حوزه برقی سازی و هیبریدی سازی نوعی سرمایه گذاری محسوب میشود.
ارسال نظر