به گزارش کارنا، دبیر انجمن صنفی سیانجی در کشور میزان مصرف سیانجی از سبد سوخت در کشور را ۱۱ تا ۱۱.۵ درصد اعلام کرده است
در شرایطی بسیاری از کشورها با سرعت در حال گذار از خودروهای بنزینی به سمت فناوریهای پاک همچون خودروهای برقی و هیبرید هستند که ایران هنوز با محدودیتهای جدی در ایجاد سبد سوختی متنوع مواجه است. آنچه مشخص است بنزین و سیانجی دو رکن اصلی سبد سوخت کشور محسوب میشوند.
این در شرایطی است که روند مصرف نشان میدهد سیانجی طی سالهای اخیر به حاشیه رانده شده و سهم آن در جبران رشد مصرف بنزین بهشدت افت کرده است؛ موضوعی که پیامدهای آن در افزایش فشار بر شبکه تامین بنزین کاملا قابل مشاهده است.
به اعتقاد برخی از دستاندرکاران، در بازار خودرو از سال۹۷، روند تولید خودروهای دوگانهسوز داخلی تقریبا متوقف شده و تنها تعداد اندکی خودروی گازسوز با هزینه تمامشده بالا در خطوط تولید باقی ماندهاند؛ محصولاتی که بهدلیل تفاوت اندک قیمت گاز و بنزین و همچنین اختلاف قیمت قابلتوجه با مدلهای بنزینی، چندان مورد استقبال مصرفکنندگان نیز قرار نگرفتند.
حالا با حذف سهمیه بنزین در خودروهای نوشماره و کاهش یارانه سوخت بسیاری از مالکان به فکر جایگزینی خودروهای بنزینسوز خود افتادهاند؛ اما نبود گزینههای جذاب در بازار، این مسیر را با بن بست روبهرو کرده است.
در بخش تولید داخل نیز شرایط بهتر نیست؛ درحالیکه دنیا رقابت را به سمت برقیسازی و هیبرید برده، بازار ایران در عمل تنها با محصولات بنزینسوز مواجه است و گزینه گازسوز مقرونبهصرفهای وجود ندارد. این ناترازی در عرضه و نبود تنوع سوختی، نتیجه سالها غفلت سیاستگذاران از ضرورت اصلاح ساختار سوخت و نادیده گرفتن واقعیتهای اقتصادی همچون رشد مصرف بنزین، افزایش تعداد خودروها و محدودیت ظرفیت تولید سوخت پاک در کشور است.
جانمحمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم CNG در سبد سوخت کشور حدود ۱۱ تا ۱۱.۵ درصد است و بقیه به بنزین اختصاص دارد، گفت: «طبق ماده ۴۶ برنامه هفتم توسعه قرار است سهم CNG تا ۱۵ درصد و خودروهای برقی تا نیم درصد برسد.»
وی ادامه داد: «یعنی با همین زیرساخت میتوان بیش از دو برابر عرضه فعلی را انجام داد، اما به دلیل سیاستهای قیمتگذاری بنزین و تغییر رفتار مصرفکنندگان، استفاده از CNG کاهش یافته و مصرف بنزین بیشتر شده است.»
دبیر انجمن صنفی سیانجی در کشور با تاکید بر اینکه خودروسازان تولید خودروهای دوگانهسوز را به شدت کم کردهاند، گفت: «علت اصلی این کاهش، اختلاف قیمت زیاد بین خودروهای دوگانهسوز و تکسوز حدود ۲۰۰میلیون تومان و برداشته شدن اجبار دولت برای تولید این نوع خودروهاست.»
وی افزود: «در دهه ۸۰، دولت با اجبار قانونی، خودروسازان را موظف کرده بود تا ۳۰ درصد از تولیدشان را به خودروهای CNG اختصاص دهند، و همین موضوع باعث رشد سریع بخش گازسوز شد. اما حالا با حذف این اجبار، تولید خودروهای دوگانهسوز روند نزولی دارد.»
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر