به گزارش کارنا، در روزهای گذشته خبری منتشر شده مبنی بر اینکه طبق قانون جدید چین از ابتدای سال میلادی جدید (۱۱ دی ماه ۱۴۰۴) صادرات خودروهای نوشماره زیر ۱۸۰ روز تنها با ارائه تاییدیه رسمی خدمات پس از فروش از خودروساز اصلی ممکن است. ضمن اینکه این تاییدیه باید توسط شرکت سازنده صادر شود و شامل کشور مقصد، مشخصات خودرو و ضمانت خدمات باشد، در غیر این صورت گمرک چین اجازه خروج خودرو را نخواهد داد.
از آنجایی که چین مهمترین مبدأ ورود خودروهای وارداتی به ایران است و تا کنون بخش عمدهای از خودروهای وارداتی ایران از مسیر صادرات موازی و با عنوان «خودروی دست دوم صفر کیلومتر» از چین وارد کشور شده، بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر این باورند قانون جدید چین میتواند مسیر فعلی واردات خودرو به کشور را متوقف و عرضه خودروهای خارجی به ایران را کاهش دهد.
درباره اثرگذاری این قانون بر بازار خودرو ایران با علی خسروانی، نایب رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران به گفتوگو پرداختیم.
وی با بیان اینکه صادرات خودروهای چینی نو شماره و صفر کیلومتر به ایران پیش از این نیز ممنوع بوده و شرکتهای چینی با ترفندهایی این قانون را دور میزدند، عنوان کرد: چین این قانون را در راستای دور زدن تحریمهای آمریکا وضع کرده و در واقع با رفع اتهام از خود به آمریکا اعلام کرده صادرات مستقیم خودرو به ایران را ممنوع کرده است.
خسروانی با اشاره به اینکه طبق قانون چین، صادرات خودروهای تازه پلاک زیر ۱۸۰ روز فقط با ارائه تاییدیه رسمی خدمات پس از فروش از خودروساز اصلی ممکن است، یادآور شد: خودروهای چینی که وارد بازار ایران میشوند دو گروه هستند؛ یک بخش خودروهایی مانند برند چری هستند که خط تولید آن با سرمایه گذاری شریک ایرانی وارد کشور شده و فروش و خدمات پس از فروش آن نیز توسط نمایندگی چری در ایران انجام میشود و گروه دیگر خودروهای وارداتی چینی هستند که با واسطه و از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران میشوند و کشور ثالث به واسطه قرارداد با شرکت مادر چینی به خودروهای چینی که وارد ایران شده خدمات نیز ارائه میدهند.
نایب رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران ادامه داد: بر این اساس هیچ یک از خودروهای وارداتی چینی به مقصد ایران بارگیری نمیشوند، بلکه به مقصد کشورهای ثالث نظیر امارات، کویت، قطر، عمان، مصر و نیجریه بارگیری شده و پس از تخلیه در کشور ثالث ولو به صورت صوری از طریق نمایندگی آن برند در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران صادر میشوند.
وی با بیان اینکه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی چینی در ایران با واسطه و به صورت غیرمستقیم و برندهای چینی که دارای شریک تجاری در ایران هستند به صورت مستقیم انجام میشوند، خاطرنشان کرد: به طور مثال برندهای چینی مانند چری که نگاهی به بازار امریکا ندارند به صورت مستقیم و از طریق شریک ایرانی وارد کشور شده و برندهای چینی مانند بی وای دی و جیلی که از برندهای تحریمی آمریکا در بازار ایران هستند به صورت غیرمستقیم وارد ایران میشوند.
خسروانی در پایان با بیان اینکه این قانون در گذشته نیز وجود داشته و خللی در بازار خودرو ایران ایجاد نمیکند، تصریح کرد: به نظر میرسد شرکتهای مونتاژکار با هدف افزایش قیمت محصولات خود به به این موضوع دامن زده و قصد دارند با استناد به این قانون، بازار را برای افزایش قیمت محصولات خود آماده کنند که تا حدودی موفق نیز بودهاند.
ارسال نظر