۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۰
اختصاصی

مقصر تولید خودرو و موتورسیکلت غیراستاندارد، سازمان استاندارد است

مقصر تولید خودرو و موتورسیکلت غیراستاندارد، سازمان استاندارد است
عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر سازمان ملی استاندارد به درستی به وظایف خود در این بخش عمل می‌کرد قطعا تولیدکنندگان اجازه تولید محصولات غیراستاندارد را نداشتند.
کد خبر: ۱۸۷۵۹

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی بر لزوم افزایش نظارت‌های سازمان ملی استاندارد بر فرآیند تولید خودرو و موتورسیکلت در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور تاکید کرد.

کامران غضنفری با اشاره به نقش مصرف سوخت خودرو و موتورسیکلت‌ها در افزایش آلودگی هوای کلان شهر‌ها بیان کرد: متاسفانه عدم رعایت برخی ضوابط و مقررات استانداردسازی در تولید خودرو و موتورسیکلت‌ها به افزایش مصرف سوخت آنها دامن زده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با تاکید بر اهمیت نظارت سازمان ملی استاندارد بر فرآیند تولید خودرو و موتورسیکلت در کشور تصریح کرد: اگر سازمان ملی استاندارد به درستی به وظایف خود در این بخش عمل می‌کرد قطعا تولیدکنندگان اجازه تولید محصولات غیراستاندارد را نداشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که خودروسازان دنیا خودرو‌هایی با حداکثر مصرف سوخت ۴ و ۵ لیتر تولید می‌کنند، خودروسازان داخلی ما خودرو‌هایی تولید می‌کنند که مصرف بنزین آنها بعضا به ۱۴ لیتر (به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر) می‌رسد و این امر از این موضوع حکایت دارد که طراحی و تولید خودرو در کشور ما مطابق با ضوابط استانداردسازی نیست و به همین دلیل شاهد افزایش مصرف سوخت و حجم آلودگی هوا در کلان شهر‌ها هستیم.

غضنفری در ادامه به نقش کلیدی خودرو‌های فرسوده در افزایش آلودگی هوای کلان شهر‌ها اشاره کرد و گفت: به هر حال خودرو‌هایی که عمر زیادی دارند از حالت استاندارد خود خارج شده و آلایندگی بیشتری را تولید می‌کنند. این موضوع در موتورسیکلت‌های فرسوده نیز صدق می‌کند، چراکه بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، فرسوده هستند و نقش قابل توجهی در افزایش آلودگی هوای کلان شهر تهران ایفا می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد با عمل به وظایف و تکالیف قانونی خود می‌توانند با عدم صدور مجوز تولید خودرو و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد و جلوگیری از تردد فرسوده‌ها به کاهش آلودگی هوا در در کلان شهر‌ها کمک کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در پایان توسعه خودرو‌های برقی و گازسوز را راهکاری موثر در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور برشمرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری دولت و وزارت صمت در راستای تولید خودرو و موتورسیکلت‌های برقی و همچنین استفاده از ظرفیت سی ان جی نقش به سزایی در در کاهش آلودگی هوا در کشور خواهد داشت.

ارسال نظر