به گزارش کارنا، چندی پیش رییس جمهور ضمن انتقاد از مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی به خودروسازان هشدار داد که در صورت عدم اصلاح موتور و کاهش نیافتن مصرف سوخت، در تخصیص ارز و مجوز تولید آنها بازنگری خواهد شد.
رییس جمهور در حالی بر اصلاح و ارتقای موتور در خودروهای تولیدی تاکید کرده است که کارشناسان صنعت خودرو تحقق این مهم را با توجه به مشکلات نقدینگی خودروسازان، شرایط تحریمی و عدم ارتباطات جهانی دور از انتظار میدانند.
سعید مدنی با بیان اینکه طراحی و تولید موتورهای کم مصرف نیازمند اتخاذ سیاستهای کلان از سوی دولت است، تاکید کرد: حرکت در این مسیر مستلزم هم افزایی دولت و شرکتهای خودروسازی است که متاسفانه خودروسازان در حال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی فرصت و انگیزه کافی برای توسعه محصول و ارتقای موتور ندارند.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: از سوی دیگر، عدم ارتباطات جهانی امکان مشارکت با شرکتهای معتبر جهانی که در زمینه طراحی و تولید موتور و گیربکس خودرو فعالیت میکنند را از خودروسازان سلب کرده است. کمااینکه پس از برجام، پروژهای تحت عنوان پروژه تولید موتورهای سه سیلندر توربو شارژ با حجم ۱۲۰۰ سی سی در کشور تعریف و قرارداد آن با شرکت AVL اتریش که از شرکتهای مطرح در طراحی موتور در دنیا است امضا شد و قرار بود این موتور هم در محصولات ایران خودرو و هم سایپا مورد استفاده قرار بگیرد، اما متاسفانه با خروج ایران از برجام و قطع ارتباطات بین المللی این پروژه نیز با شکست مواجه شد.
این کارشناس ارشد صنعت خودرو ادامه داد: البته شنیدهها حاکی از این است که یکی از شرکتهای خودروسازی تحت پوشش این پروژه، خط موتور دست دوم چهار سیلندر را وارد کشور کرده و برنامه دارد موتور سه سیلندر را نیز در داخل تولید کنند، اما تا کنون در زمینه ارتقای موتور اتفاقی رخ نداده است.
مدنی با اشاره به اینکه شرکتهای خودروسازی در ساخت موتور و گیربکس در مقایسه با طراحی بدنه خودرو یک گام عقبتر هستند، عنوان کرد: خودروسازان به رغم ارتقا در طراحی بدنه و تریم خودرو و ساخت قطعات آن در داخل در این سالها به پیشرفتی در ساخت موتور و گیربکس دست پیدا نکرده و به اصلاحات جزئی در موتورها بسنده کردهاند. ضمن اینکه طراحی موتور TU۵ و EF۷ که ایران خودرو در محصولات خود استفاده میکند برگرفته از شرکتهای فرانسوی و آلمانی هستند. در محصولات سایپا نیز گرچه از موتورهای ارتقا یافته استفاده شده، اما واقعیت این است که تکنولوژی ارتقای موتور در ایران وجود ندارد.
وی با بیان اینکه طراحی موتورهای کم مصرف سرمایه گذاری سنگینی را میطلبد، یادآور شد: واقعیت این است با ارتقای موتورهای فعلی، تغییر اساسی در قوای محرکه خودرو ایجاد نمیشود. از این رو طراحی و تولید موتورهای کم مصرف نیازمند همکاریهای بین المللی و سرمایه گذاریهای سنگین است که تحقق این مهم نیز در شرایط فعلی به سبب محدودیتهای ارزی کشور، مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطع ارتباطات جهانی دور از ذهن میباشد.
این کارشناس ارشد صنعت خودرو سرمایه گذاری در ارتقای موتور را مستلزم حمایتهای مالی دولت و بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: ارتقای موتور و گیربکس و ساخت آنها در داخل از موضوعات استراتژیک در صنعت خودرو است که شرکتهای خودروسازی به دلیل وضعیت فعلی نقدینگی خود به تنهایی امکان سرمایه گذاری در این بخش را ندارند. کمااینکه در زمان وزارت آقای نعمت زاده ایشان دستور دادند ساخت موتور و گیربکسهای اتوماتیک با همکاری و سرمایه گذاری سازمان گسترش و بخش خصوصی از سر گرفته شود که متاسفانه با آغاز تحریمها این موضوع نیز مغفول ماند.
مدنی ادامه داد: به همین دلیل است که سیاستها در سالهای اخیر به سمت مونتاژ خودروهای چینی سوق پیدا کرده است. البته که به انتقال فناوری از سوی چینیها نیز نمیتوان امید داشت، چراکه چینیها به شرط بهره مندی از تکنولوژی موتورهای کم مصرف ممکن است ساز و کار انتقال تکنولوژی به ایران را در اختیار نداشته باشند.
وی تاکید کرد: به هر حال آنچه حائز اهمیت است برنامه ریزی میان مدت برای ساخت موتورهای کم مصرف است که با توجه تنوع محصولات خودروسازان باید در گام نخست یک مرکز تحقیقاتی با همکاری خودروسازان متولی تولید این موتورها در داخل شده و با ساخت موتورهای کم مصرف در نسخههای مختلف این موتورها در اختیار کلیه شرکتهای خودروسازی قرار بگیرد، چراکه طراحی موتور برای خودروسازان کوچک که تیراژ پایینی دارند، صرفه اقتصادی ندارد.
این کارشناس ارشد صنعت خودرو افزود: از طرفی خودروسازان برای خودکفایی در طراحی و تولید موتورهای کم مصرف نیاز به مراکز تکنو سنتر دارند که متاسفانه عدم تجهیز شرکتهای خودروسازی به این مراکز و آزمایشگاههای مجهز حرکت به سمت موتورهای کم مصرف را دشوار میکند. این در حالی است که مراکز تحقیقاتی دنیا که روی طراحی موتور فعالیت میکنند دارای مراکز آزمایشگاهی مجهز و بسیار بزرگ هستند و عمدتاً تجهیزات خود را از کشورهای پیشرفته مانند سوئیس، سوئد، آلمان، فنلاند و ژاپن وارد میکنند.
مدنی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین تمرکز بر طراحی و ساخت موتورهای کم مصرف در شرایط تحریمی و بدون مراودات جهانی سرمایه گذاری بسیار سنگینی را میطلبد که آن هم بعید است در شرایط فعلی و با وجود عدم ثبات اقتصادی در کشور به نتیجه برسد.
ارسال نظر