به گزارش کارنا، این روزها که آلودگی هوا به چالش جدی در کشور تبدیل شده است، برخی از مسئولین و صاحب نظران بخشی از آلودگی هوای کلان شهرها را به موتورسیکلتها نسبت میدهند.
در شرایطی که مسئولین بر افزایش سهم موتورسیکلتها در آلودگی هوای کلان شهرها تاکید دارند، تولیدکنندگان موتورسیکلت بر این باورند که تمامی موتورسیکلتهای تولیدی، استانداردهای مورد تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست را پاس میکنند.
آخرین آمار اعلام شده از سوی پلیس راهور نیز نشان میدهد بیش از ۱۳.۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که حدود ۹۰ درصد آنها فرسوده و عمدتاً کاربراتوری هستند و این آمار بیانگر این موضوع است که عمده سهم موتورسیکلتها در آلودگی هوا ناشی از آلایندگی موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است.
اما سوال کلیدی که مطرح میشود این است که چرا با وجود به روز رسانی استانداردهای آلایندگی در صنعت موتورسیکلت، اما همچنان سهم موتورسیکلتها در افزایش آلودگی هوا رو به افزایش است؟
علی عرب، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: طبق اعلام پلیس راهور و سازمان حفاظت از محیط زیست حدود ۱۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور و بیش از ۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد میکنند که از مجموع موتورسیکلتهایی که در کشور تردد میکنند تنها یک میلیون انژکتوری هستند، چراکه تولید موتورسیکلت انژکتوری در کشور تقریبا از سال ۹۷ آغاز شده است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از موتورسیکلتهایی که در سطح شهرها تردد میکنند، کاربراتوری هستند، افزود: بر این اساس موتور سیکلتهای کاربراتوری به دلیل تردد بیشتر و افزایش مصرف سوخت و سطح آلایندگی به یکی از منابع اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها تبدیل شدهاند.
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفتوگو با خبرنگار کارنا اضافه کرد: از طرفی بیشترین آلودگی هوای شهر تهران مربوط به مناطق مرکزی مانند منطقه ۱۱ و ۱۲ است که بیشترین تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری نیز در این مناطق است.
عرب کاهش سهم موتورسیکلتها در آلودگی هوا را مستلزم جایگزینی موتورسیکلتهای کاربراتوری با موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی دانست و تاکید کرد: برخلاف کشور ما که خودروها و موتورسیکلتهای برقی به رسمیت شناخته نمیشوند، بسیاری از کشورها از جمله چین با ورود موتورسیکلتهای برقی به چرخه مصرف توانستهاند معضل آلودگی هوا را مدیریت کنند و به همین دلیل است که میزان آلایندگی ناشی از موتور سیکلتها در مقادیر آزمایشگاهی و میدانی در کشور ما بیش از استانداردهای دنیا است.
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اظهار داشت: بنابراین آلایندگی ناشی از موتورسیکلتها نه به سبب عدم رعایت استانداردها از سوی تولیدکنندگان، بلکه به دلیل تردد موتورسیکلتهای توقیفی و مستهلکی است که هر چند سال یک بار از پارکینگها وارد چرخه مصرف شده و به آلودگی هوا در کلان شهرها دامن زدهاند.
ارسال نظر