به گزارش کارنا، بازار قطعات یدکی خودرو این روزها با حجم فراوانی از قطعات تقلبی مواجه شده است؛ قطعاتی که توسط تولیدکنندگان زیرپلهای داخلی و چینی تولید شده و به سبب اختلال در عملکرد خودرو هزینههای جبران ناپذیری را به مصرف کننده تحمیل میکنند.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درباره راه حل مقابله با قطعات یدکی تقلبی و قاچاق اظهار داشت: مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق نیازمند سامانهای برای ردیابی قطعات یدکی است که خوشبختانه با ایجاد این زیرساخت در شرکتهای خودروسازی، در حال حاضر امکان ردیابی قطعات از طریق شبکه تامین وجود دارد.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: در بازار لوازم یدکی نیز به جز مواردی استثنا که تقلب محسوب میشوند بخشی از قطعات به واسطه داشتن شناسه و کد رهگیری توسط واحدهای فروش قابل شناسایی و ردیابی هستند. هر چند که همچنان نواقصی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: اخیرا دستورالعملی تحت عنوان آیین نامه اجرایی ارتقای کیفیت تولید خودرو توسط وزارت صمت به تصویب رسیده است که با اجرای آن کلیه قطعات خودروهای داخلی شناسنامهدار شده و امکان ردیابی پیدا خواهند کرد.
کاکایی ادامه داد: همچنین بر اساس این آیین نامه قرار است سامانهای تحت عنوان سامانه ملی امتیازدهی خودروهای ساخت داخل راه اندازی شود که از این طریق نظرات مشتریان مستقیم و بدون واسطه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه مبارزه با قطعات تقلبی، مشارکت مصرف کنندگان را نیز میطلبد، تاکید کرد: زمانی این سامانه کارایی لازم را خواهند داشت که مردم نیز به این مهم پایبند بوده و پاسخهای خود را با دقت و بر اساس واقعیتها و به دور از هر گونه غرض ورزی در سامانه امتیاز دهی ثبت کنند، چراکه جمع بندی نظرات میتواند در این مسیر راهگشا باشد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: علاوه بر این، مصرف کننده باید از خرید قطعات بسیار ارزان قیمت که کیفیت قابل قبولی ندارند، خودداری کند؛ بنابراین همراهی سیاست گذار و مردم در این مسیر و پایبندی به قانون میتواند در حذف عاملان تقلب در بازار قطعات یدکی خودرو موثر باشد.
کاکایی خاطرنشان کرد: به این ترتیب با اجرای قانون شناسنامه دار کردن قطعات، عارضه یابی و کنترل و نظارتها بر بازار لوازم یدکی خودرو دقیقتر شده و در تصادفات رانندگی که بعضا ایربگهای خودرو باز نمیشود سیاست گذار میتواند با تکیه بر قانون واکنش سریع و پاسخگویی دقیق تری داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو اذعان داشت: نکتهای که اکنون حائز اهمیت است تکلیف دولت از زمان راه اندازی سامانه امتیازدهی خودروهای ساخت داخل است، چراکه پیش از آن، این ابزار در اختیار دولت نبود، اما اکنون که این زیرساخت از سوی وزارت صمت ایجاد شده میتوان با هم افزایی دستگاههای مختلف از جمله پلیس راهور، ارتباط اطلاعاتی را تقویت کرد تا مسئولین بر مبنای دادههای واقعی و نه شایعات تصمیم گیری درستی داشته باشند.
ارسال نظر