به گزارش کارنا، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو عنوان کرد: متاسفانه در این وضعیت تورم لجام گسیخته، سازمان حمایت به جای پرداختن به منشأ گرانیها با تصویب ضوابط قیمت گذاری قطعات تولید داخل و وارداتی آن هم بدون نظرخواهی و مشورت با متخصصان و خبرگان بخش خصوصی به مشکلات در این بخش را دو چندان کرده است..
سید احمد حسینی با اشاره به شرایط نا به سامان بازار لوازم یدکی در پی جهش نرخ ارز اظهار داشت: متاسفانه رکود تورمی حاکم بر بازار، فروشندگان قطعات یدکی را در تامین و فروش کالا و همچنین پرداخت هزینهها و ایفای تعهدات مالی با چالش جدی مواجه کرده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه مسئولین و متولیان امر به جای حل مسأله با پیچیده کردن مشکلات به چالشها در این حوزه دامن زدهاند، تصریح کرد: متاسفانه در این وضعیت تورم لجام گسیخته، سازمان حمایت به جای پرداختن به منشأ گرانیها با تصویب ضوابط قیمت گذاری قطعات تولید داخل و وارداتی آن هم بدون نظرخواهی و مشورت با متخصصان و خبرگان بخش خصوصی به مشکلات در این بخش را دو چندان کرده است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو در ادامه افزود: این موضوع مؤید این است که مسئولین به جای حل مسأله و ریشه یابی مشکلات به دنبال مقصر بوده و این شیوه نگرش به معضلات، شرایط برای تولیدکنندگان و فروشندگان بازار قطعات یدکی را دشوار و وخیمتر کرده است.
حسینی درباره وضعیت تامین عرضه قطعات در بازار لوازم یدکی بیان کرد: به رغم چالشهای موجود، اما صنف فروشندگان لوازم یدکی همواره خود را مکلف به تامین نیاز بازار دانسته و احتکار به بهانه افزایش قیمتها جایگاهی در صنف ما ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد: امروز همکاران ما برای تامین نیاز بازار، ایفای تعهدات مالی، پرداخت هزینههای جاری و حفظ سهم خود در بازار نه تنها فروش خود را متوقف نکردهاند، بلکه به دلیل رکود تورمی حاکم بر بازار افزایش قیمت چندانی را بر محصولات اعمال نکردند و هم اکنون قیمتها در بازار قطعات یدکی هیچ گونه تناسبی با نرخ تورم و ارز در کشور ندارد و بسیار کمتر از آن است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو یادآور شد: با این حال پیچیدگی و محدودیتهای ایجاد شده در امر واردات، امکان تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم یدکی را دشوار کرده و قطعا با تداوم این رویه عرضه قطعات چه در سطح فروشگاهها و چه انبارها رو به پایان رفته و عدم جایگزینی کالاها بازار را با کمبود مواجه خواهد کرد.
حسینی همچنین درباره مشکلات ارزی تولیدکنندگان قطعات یدکی و تاثیر آن بر تامین و عرضه قطعات به بازار عنوان کرد: همان طور که بارها اعلام کردیم کمبود ارز در کشور کذب محض است و بهانهای بیش نیست. مشکل اصلی تخصیص نادرست ارز است، چراکه امروز افراد متصل به شبکههای رانتی به راحتی ارز دریافت کرده و تولیدکنندگان و بازرگانان اهل و اصیل به سبب رانتهای ارزی قادر به تامین ارز موردنیاز خود نیستند.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو با صراحت بیان کرد: چطور ممکن است تولید کننده و بازرگان واقعی با مشکل تامین ارز روبه رو است، اما ترخیص کاری که به رانت وصل است با دریافت ارز دولتی از مابه التفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد سوءاستفاده کرده و قیمت ارز را با تولید کننده و واردکنندهای که قادر به تامین ارز نیست به نرخ آزاد محاسبه میکند؟! مضاف بر اینکه با اخذ هزینههای حق العمل کاری، قیمت کالا برای مصرف کننده نهایی به قیمت ارز آزاد تمام شده و به این ترتیب هم از جیب دولت رفته و هم در حق تولیدکننده، واردکننده و مصرف کننده نهایی اجحاف شده است.
ارسال نظر