به گزارش کارنا، کف قیمت پراید کارکرده مدل ۹۸ در بازار مدلهای دستدوم به مرز ۵۰۰ میلیون رسیده است
بازار خودرو در سالهای اخیر به یکی از ملتهبترین و غیرقابلپیشبینیترین بازارهای کشور تبدیل شده است. افزایش مداوم قیمتها، کاهش قدرت خرید خانوار و شکاف عمیق میان درآمدها و قیمت خودرو باعث شده است خرید یک خودروی معمولی برای بخش قابلتوجهی از جامعه به رویایی دستنیافتنی تبدیل شود.
شاخصهای قیمتی بهروشنی نشان میدهند که حتی خودروهای اقتصادی نیز از دسترس بسیاری از متقاضیان خارج شدهاند. در زمان انتشار این گزارش، کوییک S با ارزش ۷۸۵ میلیون تومان ارزانترین خودرو صفرکیلومتر در بازار آزاد محسوب میشود.
بر همین مبنا و با در نظر گرفتن حقوق پایه اعلامشده برای یک کارگر مجرد بدون سابقه که حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان شده است، ضعیفترین قشر جامعه باید حدود چهار سال و ۱۰ ماه (بدون در نظر گرفتن هزینههای جاری زندگی و نرخ تورم) تلاش کند تا توانایی خرید ارزانترین خودرو صفرکیلومتر بازار را داشته باشد.
در چنین شرایطی، دور از انتظار نیست که بخش قابلتوجهی از متقاضیان خودرو برای خرید به بازار خودروهای کارکرده روی بیاورند. اما بودجهای در حدود ۵۰۰ میلیون تومان که تا چند سال پیش امکان انتخابهای متنوعی را فراهم میکرد، امروز خریداران را به بخش محدودی از بازار هدایت میکند.
تغییر مسیر خریداران به سمت بازار کارکرده
افزایش قیمت خودروهای صفرکیلومتر، کاهش عرضه و اختلاف قابلتوجه میان قیمت کارخانه و بازار آزاد، بسیاری از خریداران را ناچار به تغییر مسیر کرده است. در این شرایط، بازار خودروهای کارکرده بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است و برای بسیاری از متقاضیان به تنها گزینه واقعبینانه خرید خودرو تبدیل شده است.
خریدارانی که تا چند سال پیش بهدنبال خودرو صفر و بدون دردسر بودند، امروز ترجیح میدهند با بودجه محدود خود به سراغ خودروهای کارکرده بروند، حتی اگر این انتخاب به معنای چشمپوشی از امکانات بهروزتر، ایمنی بالاتر یا مدلهای جدیدتر باشد. این تغییر رفتار بیش از هر چیز نشاندهنده فشار فزایندهای است که بازار خودرو بر مصرفکننده نهایی وارد کرده است.
با ۵۰۰ میلیون تومان چه گزینههایی پیش روی خریداران است؟
با بودجه ۵۰۰ میلیون تومان، دامنه انتخابها در بازار خودرو چندان گسترده نیست. حتی در بازار خودروهای کارکرده نیز امکان دسترسی به گزینههای متنوع فراهم نمیشود و انتخابها به برخی محصولات داخلی با کارکرد پایینتر و تعداد محدودی از خودروهای مونتاژی با کارکرد بالاتر محدود است.
در این میان، خودروهای مونتاژی بهلحاظ کیفیت مونتاژ و تجربه رانندگی در جایگاه بهتری قرار میگیرند، اما در مقابل خودروهای داخلی بهدلیل هزینه نگهداری کمتر و سهولت تامین قطعات برای بسیاری از خریداران انتخاب معقولتری به شمار میروند. با این حال، ورود به بازار خودروهای کارکرده نیازمند دقت و آگاهی بیشتری است. وضعیت فنی خودرو، سابقه تصادف، هزینههای نگهداری و تامین قطعات از جمله عواملی هستند که میتوانند یک خرید بهظاهر مقرونبهصرفه را به تجربهای پرهزینه تبدیل کنند.

منبع:تجارت نیوز
ارسال نظر