۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
مرادی: نیازمند انقلاب در طراحی موتور خودرو‌ها و افزایش کیفیت سوخت هستیم
یک کارشناس انرژی گفت: در استاندارد‌های یورو، هم کیفیت سوخت و هم کیفیت موتور خودرو تعریف شده است؛ خودرو‌های جدید که از سال ۲۰۱۵ تولید شده با این سوخت تطبیق داده شده است؛ نیازمند انقلاب در طراحی موتورخودرو‌ها و افزایش کیفیت سوخت هستیم.
کد خبر: ۱۹۳۲

به گزارش کارنا، آلودگی‌های ناشی از خودرو بیشترین نقش را در آلودگی هوای شهر و به تبع آن بیشترین تأثیر بر سلامت مردم را دارد. دی اکسیدکربن، اکسید‌های گوگرد و نیتروژن به همراه ده‌ها مواد سمی دیگر ترکیباتی سمی هستند که در اثر سوخت خودرو درسطح شهر پخش می‌شوند.

مسئله آلودگی حاصل از خودرو‌ها را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. اول کیفیت و طراحی موتور خودروهاست که باید به‌روز شود که موتور‌های جدید سوخت را تا حداکثر ممکن استفاده می‌کنند و راندمان بالا دارند. موتور‌های بنزین‌سوز و گازوییل‌سوز کشور ما نسبت به خودرو‌های مدرن جهان طراحی بسیار قدیمی دارند.

منظر دوم، کیفیت سوخت خودروهاست. به کیفیت سوختی که خودرو‌ها استفاده می‌کنند باید توجه شود و استاندارد‌های یورو در سوخت مصرفی خودرو‌ها رعایت شود. باید سوخت‌هایی در اختیار خودرو قرار گیرد که از لحاظ منابع آلوده‌کننده شرایط مناسب‌تری داشته باشند.

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا اظهار داشت: بسیاری از پالایشگاه‌ها تاکید دارند که سوخت تولید شده در پالایشگاه‌ها مناسب است، اما پالایشگاه‌ها عددی دارند به نام عدد پیچیدگی (نکسون). عدد پیچیدگی نشان می‌دهد که محصولات پالایشگاه از لحاظ کیفیت چقدر مطلوب است.

مرادی ادامه داد: عدد پیچیدگی در بهترین پالایشگاه‌های ایران حدود ۵/۵ است. پالایشگاه اراک که پیچیده‌ترین ومدرن‌ترین پالایشگاه ایران است، باعدد نکسون ۵/۵ الی ۶ فعالیت می‌کند. به دلیل عدد پیچیدگی پایین بخش زیادی از نفت خام ما به مازوت تبدیل می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه‌های مدرن جهانی با عدد نکسون ۱۴تا ۱۳ فعالیت می‌کنند. واحد‌هایی که درپالایشگاه‌های ما استفاده می‌شوند، واحد‌های قدیمی است و هنوز ازتکنولوژی‌های مدرن در پالایشگاه‌های ایران استفاده نشده است.

مرادی خاطر نشان کرد: میزان گوگرد گازوییل خروجی پالایشگاه‌های ما نسبت به استاندار‌های جهانی زیاد است. میزان سولفور یا همان گوگرد در گازوییل تولید شده در پالایشگاه‌های ما در بهترین حالت ۱۵۰۰ ppm است، درحالی که میزان گوگرد گازوییل باید حدود ۵۰ ppm باشد. (خروجی پالایشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است و میزان سولفور در گازوییل خروجی پالایشگاه‌های ما از ۶۰۰۰ ppm تا ۱۵۰۰ ppm متغیر است)

وی با شاره به کیفیت نا مناسب موتور خودرو‌ها ادامه داد: اگر سوخت با کیفیت نیز تولید شود بازهم در موتور خودرو‌های ما، چه خودرو‌های بزرگ چه کوچک، این تکنولوژی مناسب وجود ندارد که بتواند راندمان حداکثری مناسب از سوخت‌های باکیفیت تولید شده داشته باشد.

مرادی افزود: در تست میدانی، سوخت تولید شده در موتور‌های دیزل‌سوز خودرو‌های ما کیفیت مناسبی نداشت؛ زیرا موتور‌های خودروها، طراحی قدیمی دارند و موتور خودرو‌های ما برای کار کردن احتیاج به خاصیت روغنی ترکیبات سولفوردار، دارند. اگر این ترکیبات سولفوردار از سوخت حذف شود موتور خودرو‌ها به درستی کار نمی‌کند.

این کارشناس انرژی در خاتمه خاطر نشان کرد: در استاندارد‌های یورو، هم کیفیت سوخت و هم کیفیت موتورخودرو تعریف شده است. خودرو‌های جدید که از سال ۲۰۱۵ تولید شده با این سوخت تطبیق داده شده است.
منبع: برنا

ارسال نظر