به گزارش کارنا، افزایش نرخ دلار، کاهش عرضه و تداوم رکود سبب شده تا قیمتها در بازار خودروهای وارداتی تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان بالا رود
بازار خودرو در ایران در هفته آخر پاییز با افزایش قیمت مواجه شد. این افزایش هرچند شامل خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی میشود، اما این موضوع بیشتر خودش را در قیمت خودروهای وارداتی نشان داد.
بررسیهای انجامشده در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۹ آذرماه نشان میدهد که قیمت برخی از خودروهای وارداتی در پلتفرمهای خریدوفروش بین۱۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. برای مثال، مرسدسبنز C۲۰۰L که در ۲۳ آذرماه با قیمت ۱۲ میلیارد تومان معامله میشد، تنها در فاصله کمتر از یک هفته و تا ۲۹ آذرماه به ۱۳ میلیارد تومان رسید. همچنین مرسدسبنز EQA ۲۶۰ که در ۲۶ آذرماه ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، تا ۲۹ آذرماه با جهشی قابل توجه ۱۰ میلیارد تومان آگهی شد.
در همین بازه، قیمت آواتار EV با افزایشی ۸۰۰ میلیون تومانی به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید و تویوتا کرولا کراس هیبرید نیز با رشد ۷۰۰ میلیون تومانی، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. تویوتا راوفور ۲.۵ لیتر دو دیفرانسیل که پیش از این حدود ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله میشد، در هفته پایانی پاییز با افزایش ۷۰۰ میلیون تومانی به ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید.
سعید مؤتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو، اگرچه نوسانات ارزی را عامل اصلی افزایش قیمتها از سوی فروشندگان میداند، اما معتقد است این تمام ماجرا نیست. مؤتمنی میگوید: «افزایش قیمت دلار از ۸۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان موجب شده است تا خودروها گرانتر فاکتور شوند.»
موضوع دیگری که مؤتمنی به آن اشاره میکند، کاهش عرضه خودروها در بازار است. او میگوید: «در حال حاضر، هم خودروهای داخلی و هم خودروهای وارداتی با مشکلات کاهش عرضه مواجه هستند. همین موضوع باعث افزایش قیمتها میشود.»
مؤتمنی تأکید میکند که بازار خودرو همچنان درگیر رکود است. او میگوید: «اگرچه قیمتها هر روز توسط فروشندگان بالاتر میروند، اما خریداری برای خرید خودروها با این قیمتها وجود ندارد.»
منبع:ایران
ارسال نظر