۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۸

۵ دروغ درباره روغن موتور که نباید باور کنید

۵ دروغ درباره روغن موتور که نباید باور کنید
هنوز هم بسیاری از رانندگان با باورهای غلط روغن موتور دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌تواند به ضرر خودروی آن‌ها باشد. اما این تصورات رایج، اغلب بی‌اساس هستند.
کد خبر: ۱۹۴۶۹

روغن موتور، حیاتی‌ترین سیال برای حفظ سلامت خودروی شماست. اما با وجود قدمت طولانی این صنعت، هنوز باور‌های خرافی روغن موتور زیادی وجود دارند که مانع نگهداری صحیح خودرو می‌شوند. در ادامه به بررسی و رد کردن پنج افسانه رایج درباره روغن موتور می‌پردازیم.

۱. تغییر برند روغن موتور برای خودرو بد است

برخی تصور می‌کنند که تغییر برند روغن موتور، مثلاً از پن‌زویل به کسترول یا موبیل ۱، به دلیل تفاوت در فرمولاسیون، به خودرو آسیب می‌رساند. این باور کاملاً نادرست است. افزودنی‌های مختلف در روغن‌ها وظایف متفاوتی دارند، اما جابه‌جایی بین برند‌ها بی‌خطر است.

تنها نکته مهم این است که روغن جدید باید از نظر درجه گرانروی (مانند ۰W-۲۰) و نوع (سینتتیک کامل) با روغن قبلی یکسان باشد. همچنین، به رده‌بندی API (موسسه نفت آمریکا) روی بطری دقت کنید؛ باید روغنی با رده‌بندی برابر یا بالاتر از آنچه دفترچه راهنمای خودرو توصیه کرده است، استفاده کنید.

۲. تعویض روغن در خانه گارانتی خودرو را باطل می‌کند

این یک تصور غلط رایج است که انجام کار‌های تعمیراتی روی خودرو در خانه، گارانتی آن را باطل می‌کند. طبق قانون گارانتی مگنوسون-ماس (Magnuson-Moss Warranty Act)، می‌توانید بسیاری از کار‌ها از جمله تعویض روغن موتور را خودتان انجام دهید یا در یک تعمیرگاه مستقل عوض کنید، بدون آنکه گارانتی شما باطل شود.

با این حال، باید چند نکته را رعایت کنید. استفاده از روغن مناسب (وزن، رده‌بندی API و نوع) طبق دفترچه راهنمای خودرو ضروری است. همچنین، باید روغن قدیمی را طبق قوانین محلی دور بیندازید و از همه مهم‌تر، سوابق دقیق شامل رسید خرید روغن و قطعات و تاریخ تعویض را نگهداری کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن را اثبات کنید.

۳. روغن غلیظ‌تر (یا رقیق‌تر) همیشه بهتر است

این یکی از باور‌های غلط روغن موتور است که قدمت زیادی دارد. این ایده که استفاده از روغن غلیظ‌تر برای جلوگیری از نشتی یا روغن رقیق‌تر برای روانکاری بهتر مفید است، گمراه‌کننده است. موتور خودروی شما برای کار با یک درجه گرانروی خاص طراحی شده و باید دقیقاً از همان روغن توصیه شده در دفترچه راهنما استفاده کنید.

روغن غلیظ‌تر ممکن است کمی به کاهش نشتی کمک کند، اما گرما را خوب منتقل نمی‌کند و می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد و آسیب موتور شود. در مقابل، روغن رقیق‌تر هرچند روانکاری بهتری دارد، اما ممکن است فشار روغن را کاهش داده و به سایش و آسیب موتور در طول زمان منجر شود. موتور‌های امروزی با تلرانس‌های بسیار دقیق‌تری نسبت به گذشته ساخته می‌شوند، بنابراین پایبندی به توصیه سازنده حیاتی است.

۴. نمی‌توان روغن سینتتیک و معمولی را با هم مخلوط کرد

برخی رانندگان نگران‌اند که ترکیب روغن سینتتیک و معمولی می‌تواند به موتور آسیب برساند. این ترس بی‌اساس است. در واقع، روغن‌های ترکیبی (Synthetic Blends) که حاوی هر دو نوع هستند، در بازار موجودند و هدفشان ارائه مزایای هر دو با هزینه کمتر است.

در مواقع اضطراری، می‌توانید روغن‌های سینتتیک و معمولی را با هم مخلوط کنید، البته به شرطی که هر دو دارای درجه گرانروی یکسانی باشند. این کار به خودروی شما آسیبی نمی‌رساند. تنها تفاوت این است که روغن معمولی زودتر از سینتتیک تجزیه می‌شود، بنابراین ممکن است نیاز باشد تعویض روغن بعدی را زودتر از موعد مقرر برای روغن سینتتیک انجام دهید.

۵. تعویض روغن هر سه ماه یا ۳،۰۰۰ مایل ضروری است

بدون شک، این رایج‌ترین باور غلط روغن موتور است که در مورد زمان تعویض روغن وجود دارد. این عدد‌ها متعلق به گذشته هستند. با پیشرفت تکنولوژی روغن‌ها، فواصل تعویض نیز طولانی‌تر شده است.

اگر از روغن سینتتیک کامل استفاده می‌کنید، معمولاً تا ۱ سال یا ۱۶،۰۰۰ کیلومتر (۱۰،۰۰۰ مایل) می‌توانید با خیال راحت رانندگی کنید. برای روغن‌های معمولی، این بازه بین ۸،۰۰۰ تا ۱۲،۰۰۰ کیلومتر (۵،۰۰۰ تا ۷،۵۰۰ مایل) است. برخی خودروسازان مانند هوندا (Honda) حتی سیستم‌های هوشمند محاسبه عمر روغن دارند.

البته، خودرو‌های قدیمی‌تر، سفر‌های کوتاه مکرر، رانندگی در ترافیک سنگین یا آب‌وهوای نامساعد، یدک‌کشی و رانندگی پرفشار در پیست، ممکن است نیاز به تعویض روغن با فواصل کمتری داشته باشند.

منبع:گجت نیوز

ارسال نظر