۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۸
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در هفته پژوهش تأکید کرد:

تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تأکید بر نقش بنیادین پژوهش در بقای سازمان‌ها گفت: تا زمانی که ریشه‌های اقتصادی بنگاه اصلاح نشود و امکان ثروت‌آفرینی پایدار فراهم نشود، انتظار جهش معنادار در تحقیق و توسعه، انتظاری غیرواقع‌بینانه خواهد بود.
کد خبر: ۱۹۵۸۰

به گزارش کارنا، دیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تأکید بر نقش بنیادین پژوهش در بقای سازمان‌ها گفت: تا زمانی که ریشه‌های اقتصادی بنگاه اصلاح نشود و امکان ثروت‌آفرینی پایدار فراهم نشود، انتظار جهش معنادار در تحقیق و توسعه، انتظاری غیرواقع‌بینانه خواهد بود.

 علی شیخ‌زاده در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور پژوهشگران، مدیران ارشد گروه سایپا و دانشجویان بورسیه شاغل در این گروه برگزار شد، با اشاره به جایگاه تاریخی پژوهش اظهار کرد: پژوهش موضوعی مربوط به امروز و فردا نیست؛ از ابتدای شکل‌گیری صنایع، هر جا نیاز واقعی وجود داشته، پژوهش و نوآوری نیز شکل گرفته است.

وی افزود: پژوهش فراتر از یک فعالیت سازمانی است؛ پژوهش هم در زندگی فردی، هم در حوزه اجتماعی و هم در ثروت‌آفرینی نقش تعیین‌کننده دارد و نقطه آغاز آن، تردید و نگاه نقادانه است.

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

اداره سازمان‌های بزرگ بدون پژوهش ممکن نیست

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در حوزه اجتماعی هم اگر تحقیق و پژوهش درست وجود نداشته باشد، نمی‌توان حتی مجموعه‌های بزرگی با ده‌ها هزار نفر نیروی انسانی را به‌درستی اداره و هم‌افزایی ایجاد کرد.

وی با اشاره به گستردگی این گروه خودروسازی گفت: ما در مجموعه‌ای با ده‌ها هزار نیروی انسانی فعالیت می‌کنیم. بدون پژوهش و تحقیقات درست، نمی‌توان هم‌افزایی ایجاد کرد.

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

پژوهش در جامعه مغفول مانده است

شیخ‌زاده با انتقاد از وضعیت فعلی پژوهش در کشور تصریح کرد: واقعیت این است که پژوهش در جامعه ما، مغفول مانده است. بودجه‌های پژوهشی در بخش‌های مختلف توزیع شده، اما بسیاری از آنها کارآمدی لازم را نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد، بودجه‌هایی به‌صورت پراکنده به تحقیق و پژوهش اختصاص داده شده، اما به دلیل نبود جهت‌گیری مبتنی بر نیاز‌های واقعی صنعت، اثربخشی لازم را نداشته است.

شیخ زاده تأکید کرد: اگر پژوهش‌ها هدفمند و متناسب با نیاز‌های واقعی جامعه صنعتی نباشد، آن پویایی لازم را نخواهد داشت و موتور محرک نخواهد بود.

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی در سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این گروه گفت: در مجموعه سایپا، یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌های پژوهشی و تحقیق و توسعه در قالب مرکز تحقیقات و نوآوری و با ایجاد زیرساخت‌های لازم شکل گرفته است.

وی افزود: با اطمینان می‌گویم مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، در بسیاری از حوزه‌ها حتی از مراکز مشابه در صنعت خودروی کشور، جلوتر و سرآمدتر است؛ هرچند در نگاه کلان، تحقیق و توسعه‌ای که شایسته صنعت خودروی کشور باشد، هنوز رخ نداده است.

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

مدیرعامل گروه سایپا با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه در صنعت خودرو گفت: در سال‌های گذشته، کمتر از یک درصد از فروش به تحقیق و توسعه اختصاص یافته؛ در حالی که در استاندارد‌های جهانی این عدد حداقل سه درصد است. حتی همین یک درصد هم در بسیاری موارد هم‌راستا با نیاز‌های واقعی صنعت هزینه نشده است.

وی با بیان اینکه این موضوع نیازمند آسیب‌شناسی صادقانه است، افزود: بخشی از این مسئله به کم‌توجهی مدیران بازمی‌گردد، اما بخش مهم‌تر، نبود زیرساخت‌های اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر فضای پژوهش در کشور و به‌ویژه در گروه خودروسازی سایپا باشیم.

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

بدون سودآوری پایدار، پژوهش و توسعه در صنعت خودرو ممکن نیست/ تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سهم کمتر از یک درصد دارد

منبع:سایپانیوز

ارسال نظر