به گزارش کارنا، در کنار خودروهای داخلی که کیفیت و ایمنی آنها همواره مورد انتقاد مصرف کنندگان بوده است، برخی شنیدهها از حذف امکانات ایمنی در خودروهای وارداتی حکایت دارد که سطح ایمنی برخی خودروهای وارداتی را در هالهای از ابهام قرار داده است.
قضیه از این قرار است که برخی شرکتهای واردکننده برای کاهش هزینه و فروش خودروهای وارداتی با قیمت رقابتی، امکانات ایمنی خودرو را حذف کرده و محصولی به ظاهر لوکس، اما ناایمن را تحویل خریداران میدهند که این امر میتواند خطر تصادفات جادهای در خودروهای وارداتی را افزایش دهد.
هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیئتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو ضمن تکذیب حذف امکانات ایمنی خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان رسمی اظهار داشت: با توجه به اینکه خودروهای وارداتی دارای هولوگرامیشن هستند و توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان بازرسی کشور مورد بازرسی قرار میگیرند حذف امکانات ایمنی در خودروهای وارداتی محلی از اعراب ندارد.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: آنچه که ممکن است در خودروهای وارداتی حذف و یا اضافه شود امکانات رفاهی خودرو است که در دنیا نیز خودروهای وارداتی با سطوح امکانات رفاهی مختلف عرضه میشوند و قیمت آنها مطابق با سطح آپشن و امکانات تغییر میکند. در ایران نیز برخی مواقع واردکننده به دلیل در نظر گرفتن سقف قیمتی ۲۰ هزار و ۴۰ هزار دلار ناچار است خودرو را با آپشنی وارد کند که با سقف قیمتی آن همخوانی داشته باشد.
رئیس هیئتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: حذف امکانات ایمنی در خودروهای وارداتی دست دوم محتملتر از خودروهای نو است، چراکه ورود خودروهای خارجی نو به کشور مستلزم دریافت گواهی تایید نوع به کشور است و کلیه خودروهایی که گواهی تایید نوع دریافت میکنند با همان امکانات به بازارعرضه میشوند.
سلیمانی ملکان درباره پیشنهاد شورای سلامت و امنیت غذایی مبنی بر اجباری شدن برچسب ایمنی برای خودروهای داخلی و وارداتی تصریح کرد: به نظر میرسد مراجع ذی صلاح مانند سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست نظارت کافی بر روند تولید و واردات خودرو دارند و برچسب ایمنی تنها میتواند رتبه ایمنی خودرو را مشخص کند.
ارسال نظر