به گزارش کارنا ، روزنامه دولت که از مدتی پیش ظاهرا به حمایت از مردم ، علیه دو خودروساز بزرگ دولتی فضاسازی می کند،تلویجا وزیرصمت را نشانه رفته است.
روزنامه ایران نوشته است:
طی چند ماه گذشته، تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان خودرو به دلیل فرصتجویی خودروسازان و مونتاژکاران، دچار نقصان مالی شدند و قطعاً نمیتوانند پول پرداخت شده خود را پس بگیرند چرا که به اجبار قرارداد آنها، تغییر کرده است.
این صحبت عباس علیآبادی در حالی است که طی چند وقت اخیر، خودروسازان، خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کردند. در حقیقت خودروسازان و مونتاژکاران مردم را در منگنه میگذارند تا بتوانند خودروهایی را که به بهانههای افزودن آپشن، استانداردهای 85گانه، تغییر یک چراغ و... گران شده است به جای محصولات قبلی خود بفروشند. به همین دلیل ثبت نام کنندگان خودرو مجبور هستند برای آنکه صاحب خودرو شوند، بهای بیشتری پرداخت کنند.
فرصتطلبی خودروسازان و مونتاژکاران
طی چند ماه گذشته، تعداد زیادی از ثبتنامکنندگان خودرو به دلیل فرصتجویی خودروسازان و مونتاژکاران، دچار نقصان مالی شدند و قطعاً نمیتوانند پول پرداخت شده خود را پس بگیرند چرا که به اجبار قرارداد آنها، تغییر کرده است. ثبت نام کنندگان برای آنکه سریعتر بتوانند خودرو خود را تحویل بگیرند، پذیرفتند که نوع خودروشان با آپشنهای جدید تغییر پیدا کند. آپشن دو تا سه میلیونی تومانی به خودرو اضافه شد، اما قیمت خودروها حداقل 20 میلیون تومان گران شد و مهمتر آنکه شورای رقابت بر این زیاده خواهی خودروسازان و مونتاژکاران، مهر تأیید زد.
او ادامه داد: خودروساز، خودرو را پیش فروش یا به قیمت روز میخواهد بفروشد. لذا ابتدا یک قیمت را اعلام میکند و تا زمان تحویل خودرو، دو تا سه بار بر قیمتها میافزاید؛ چنین امری باید توسط سیاستگذاران پیگیری شود.
26 مهرماه شورای رقابت با توجه به درخواست ایران خودرو، قیمت خودروهای دنا پلاس را حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن حدود ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس حدود ۹۰ میلیون تومان، تارا با دنده دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان گران کرد.
همین گرانفروشیها سبب شد که چهارشنبه هفته گذشته محمد امین رحیمی، وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره پرونده تخلف و گرانفروشی خودروسازها عنوان کند که پرونده تخلف خودروسازها در جریان است و برای برخی رأی صادر شده و برخی دیگر در دست رسیدگی است.
شگردهای گرانفروشی در قالب پیشنهاد
همچنین این خودروساز در فراخوانی دیگر به مشتریان خود که متقاضی تارا V1 بودهاند اعلام کرده به جای این خودرو برای خرید تارا V1 پلاس واریز وجه کنند؛ این خودروها بتازگی به عنوان خودرو جدید در شورای رقابت قیمتگذاری شده است.
دیگر خودروساز کشور، یعنی شرکت سایپا نیز، هم سو با ایرانخودرو، اخیراً همین رویکرد را دنبال کرده و به مشتریان خود که در سامانه یکپارچه برای خرید شاهین دندهای (دستی) ثبت نام کرده بودند، اعلام کرده که برای خرید شاهین اتومات (که قیمت بالاتری دارد) تکمیل وجه کنند.
عباس علیآبادی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودرو پیشنهادی زمان عرضه خودرو مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمیکنند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری میکنم.
شرایط پیش آمده در حالی است که تولید خودرو هم نزولی شده است. در حالی که قرار بود خودروسازان در سالجاری حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند، آمارها حکایت از آن دارد که خودروسازان به چنین عدد تولیدی نخواهند رسید. این موضوع سیگنالهای جدید هم به خریداران خودرو میدهد و شاید همین اخبار منفی سبب شده که مردم با ساز ناکوک خودروسازان، همراه شوند چرا که بیم آن را دارند دوباره بازار با کمبود خودرو روبهرو شود. لذا توصیه یا اجبار خودروسازان را میپذیرند و وجه بیشتر برای خودرو پیشنهادی خودروسازان و مونتاژکاران پرداخت میکنند.
23302
ارسال نظر