به گزارش کارنا، عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش نرخ جرایم رانندگی علیرغم نقش بازدارندگی در کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی به تنهایی کافی نیست، عنوان کرد: پیشگیری از حوادث رانندگی نیازمند رویکردی جامع است و سه عامل انسان، جاده و خودرو در کنار یکدیگر معنا پیدا خواهند کرد.
احمد علیرضا بیگی با اشاره به افزایش پنج برابری نرخ جرایم رانندگی در سال جاری که با هدف بازدارندگی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگی در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است، اظهار داشت: تحمیل هزینه به منظور کاهش انگیزه رفتارهای پرخطر در رانندگان عامل لازم و بازدارنده است اما کافی نیست چراکه تصادفات درون شهری و برون شهری تحت تاثیر سه عامل انسان، جاده و خودرو قرار دارد و کاهش سوانح رانندگی مستلزم افزایش نظارتها از سوی پلیس، نوسازی و بهسازی جاده ها، معابر و گذرگاهها و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی است.
وی با بیان اینکه با افزایش نرخ جرایم رانندگی تغییری در کیفیت جادهها و خودروها ایجاد نمیشود، عنوان کرد: در بحث تصادف نمیتوان تنها بر عامل انسانی و رفتار رانندگان تمرکز کرد بلکه پیشگیری از حوادث رانندگی نیازمند رویکردی جامع است و سه عامل انسان، جاده و خودرو در کنار یکدیگر معنا پیدا خواهند کرد.
نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به نقش کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی در تصادفات تصریح کرد: ۹۰ درصد خودروهایی که در مسیرهای درون شهری و برون شهری تردد میکنند ساخت داخل بوده و چون این خودروها از ایمنی لازم برخوردار نیستند هنگام بروز حوادث، تلفات را چندین برابر میکنند.
علیرضا بیگی همچنین بر لزوم اصلاح نقاط حادثه خیز در جادههای کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه محدودیت در اعطای اعتبارات از سوی دولت مانع پیشرفت در اصلاح نقاط حادثه خیز شده است در حالی که تفکیک و توسعه آزادراهها نقش قابل توجهی در کاهش و شدت تصادفات خواهد داشت.
عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره نقش فرهنگ سازی ترافیکی در کاهش حوادث رانندگی اذعان داشت: فرهنگ سازی عامل لازم در کاهش تصادفات است، اما کافی نیست، زیرا با نظارتهای کافی، مهندسی ترافیک و ساز و کارهای موجود است که میتوان امکان خطا در رانندگی را کاهش داد و از بروز تخلفات و یا تکرار آنها جلوگیری کرد. به عنوان مثال فردی که در یکی از کشورهای همسایه رفتارهای پرخطر رانندگی دارد در کشوری نظیر آلمان قوانین و مقررات رانندگی را رعایت میکند و در واقع بازدارندگی قوانین مانع از رفتارهای پرخطر راننده شده است بدون اینکه تغیییری در فرهنگ رانندگی فرد ایجاد شود.
ارسال نظر