به گزارش کارنا، سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار کرد: کمربند ایمنی یک وسیله ایمنی کنش گیر در وسایل نقلیه است. این وسیله به منظور حفظ ایمنی راننده و سرنشین خودرو در برابر جنبشهای آسیبزا که ممکن است بر اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی شده است.
وی افزود: براساس تحقیقات علمی و تجربیات به دست آمده از حوادث رانندگی، کمربند ایمنی یکی از ابزارهای حفظ سلامت افراد در خودرو است و همیشه استفاده کنندگان از آن، شانس زنده ماندن در تصافات را داشتهاند، به طوری که گفته شده نسبت زنده ماندن کسی که کمربند ایمنی میبندد با کسی که نمیبندد، پنج برابر است.
وی تاکید کرد: کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده در تصادفات را کاهش میدهد. همچنین کمربند ایمنی نسبت آمار کشتههای تصادفات را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ضربههای پر خطر را بین ۵۰ تا ۶۸ درصد کاهش میدهد.
سرهنگ اسپیدکار با اشاره به ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت در تمام راهها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راننده و ترکنشین هرنوع موتورسیکلت اجباری است. همچنین براساس ماده ۲۲۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موظف هستند هنگام حرکت وسیله نقلیه، کمربندهای ایمنی خود را بسته نگه دارند.
وی ادامه داد: ۱۲۳ نقطه حادثهخیز در کل ۵۸۸۱ کیلومتر راه خراسان شمالی وجود دارد که بخشی از این نقاط حادثهخیز در راههای روستایی و بخشی نیز در راههای اصلی واقع شده است.
وی افزود: در خراسان شمالی ۲۱۹ کیلومتر بزرگراه، ۳۸۶ کیلومتر راه اصلی، ۶۲۴ کیلومتر راه فرعی و ۴۶۵۲ کیلومتر راه روستایی شامل ۲۱۲۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۲۵۲۹ کیلومتر راه روستایی شوسه وجود دارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر